• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic Study for the Establishment of Competency-Oriented Geography Education

Research Project

Project/Area Number 16K01224
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Geography
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Ike Shunsuke  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (30176078)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井田 仁康  筑波大学, 人間系, 教授 (20203086)
山本 隆太  静岡大学, 教職センター, 特任准教授 (80608836)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsコンピテンシー / カリキュラム / 地理教育 / ヨーロッパ
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to examine the present situation and tasks of the competency-oriented geographic curriculum through collecting data and information in European countries and inviting Prof. Armin Rempfler, Luzern University of Education in Switzerland, who is a leading expert in the study of geographic competency.
The results are as follows. 1) Learning content tends to be downplayed on competency-oriented curriculum in many European countries, so it is important to develop students’ competency of knowledge, capabilities, and attitudes with good balance. 2) It is necessary to develop the competency model in geography education including specific evaluation methods.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の新学習指導要領では、資質・能力の育成を目指したコンピテンシー重視のカリキュラムが導入された。しかし、地理教育におけるコンピテンシー研究は緒についたばかりで、今後、いかなるコンピテンシーをどのように育成すべきかについての議論が本格化することが見込まれる。本研究では、日本に先駆けてコンピテンシー重視のカリキュラムが導入されたヨーロッパ諸国の事例を分析することで、コンピテンシーと知識(教科内容)との関係性や、獲得したコンピテンシーの評価方法が主要な課題であることを明らかにした。こうした成果は、地理教育におけるコンピテンシー研究の方向性を示すものであり、その学術的意義は高いと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (9 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 地理教育におけるシステムアプローチの現在地2019

    • Author(s)
      山本隆太、泉貴久
    • Journal Title

      地理

      Volume: 64(3) Pages: 102-107

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地理教育における地理システムコンピテンシー開発2018

    • Author(s)
      アーミン・レンプフラー(山本隆太訳)
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 66(3) Pages: 41-48

    • NAID

      40021778102

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地理教育はどう変わる?世界の地理教育最前線1 変わろうとする地理教育2018

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 708 Pages: 114-115

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「地理総合」の方向性とGIS2017

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      新地理(日本地理教育学会)

      Volume: 65-2 Pages: 83-91

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 空間コンセプト(Raumkonzepte)を軸としたドイツの新たな地誌学習の展開2017

    • Author(s)
      山本隆太
    • Journal Title

      新地理(日本地理教育学会)

      Volume: 88-2 Pages: 34-50

    • NAID

      130007665731

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツにおけるコンピテンシー志向の地理教員養成・研修モデル-教科教育力、教育研究能力の育成を軸に-2017

    • Author(s)
      山本隆太
    • Journal Title

      静岡大学教育研究

      Volume: 13 Pages: 15-22

    • NAID

      120006028164

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地理教育を支えるための体制の整備2017

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      科学(岩波書店)

      Volume: 88-2 Pages: 171-174

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等学校「地理」の動向と今後の地理教育の展望2016

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      人文地理

      Volume: 68-1 Pages: 66-78

    • NAID

      130006329612

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングと統計地図2016

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      統計

      Volume: 67-12 Pages: 33-38

    • NAID

      40021018499

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] コンピテンシー重視の地理教育の課題-ポルトガルを事例に-2018

    • Author(s)
      池俊介
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツにおける地理システムコンピテンシーの開発と教材化・実践化2018

    • Author(s)
      山本隆太
    • Organizer
      地理科学学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 被災地の学校における社会科学習の現状と課題2018

    • Author(s)
      池俊介
    • Organizer
      日本社会科教育学会・日本教育大学協会共催シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ポルトガルのナショナル・カリキュラムにおけるコンピテンシーの特徴2017

    • Author(s)
      池俊介
    • Organizer
      日本地理学会 春季学術大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2017-03-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツの州カリキュラムにおけるシステムの位置づけに関する考察2017

    • Author(s)
      阪上弘彬・山本隆太
    • Organizer
      日本地理学会 春季学術大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2017-03-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Role of the Geography Education Research for New National Curriculum in Japan: for Compulsory Subject of Geography and History2017

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      CGE Lisbon Symposium 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] システムアプローチによる「自然と人間の関係」を総合的に考える地理教育実践2017

    • Author(s)
      山本隆太・阪上弘彬・泉貴久・田中岳人
    • Organizer
      日本地理学会 秋季学術大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] システムアプローチと地理教育2016

    • Author(s)
      山本隆太・梅村松秀
    • Organizer
      日本社会科教育学会 大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 地理総合(仮称)の教育内容とその推進の方策2016

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      日本地理学会 秋季学術大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 「地理総合」ではじまる地理教育(碓氷照子編)2018

    • Author(s)
      池俊介、井田仁康(分担執筆)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772253178
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 授業が変わる!新しい中学社会のポイント2017

    • Author(s)
      井田仁康・中尾敏朗・橋本康弘編
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      日本文教出版
    • ISBN
      9784536600996
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教科教育におけるESDの実践と課題-地理・歴史・公民・社会科-2017

    • Author(s)
      井田仁康・池俊介・山本隆太ほか
    • Total Pages
      297
    • Publisher
      古今書院
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 早稲田大学が創る教師養成2017

    • Author(s)
      池俊介ほか
    • Total Pages
      123
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi