Project/Area Number |
16K01272
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Social systems engineering/Safety system
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Research Institution | National Institute for Land and Infrastructure Management |
Principal Investigator |
Yasuhiro Akakura 国土技術政策総合研究所, 港湾研究部, 室長 (70462629)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
渡部 富博 京都大学, 経営管理研究部, 特定教授 (10356040)
小野 憲司 国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所, 港湾空港技術研究所, 客員研究員 (10641235)
佐々木 友子 国土技術政策総合研究所, 港湾研究部, 主任研究官 (20642010)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 国際海運 / 大規模災害 / コンテナ輸送 / バルク輸送 / 代替経路 / 経済損失 / 人為災害 / 代替ルート / 港湾BCP / 交通計画・国土計画 / 国際海上輸送 / サプライチェーン / 災害リスク |
Outline of Final Research Achievements |
World shipping network concentrates at major ports, straits and canals, which are called hot-spots, under the situation that the global supply chain substantially depends on the maritime transport. This study analyzed the influence of disruption of hot-spot's function on maritime transport by reviewing the 2014/15 U.S. West Coast port disruption and 2016 bankruptcy of Hanjin Shipping cases. Based on this analysis, the method for assessing the direct loss such as an increase of transport cost, damage on cargo etc, and the total loss including ripple effect by SCGE model were constructed, and also the countermeasures for disruption were suggested. Furthermore, an estimation of the cargo values through major international straits and canals, and a risk assessment for the whole transport route of Japanese bulk cargo import were carried out.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
グローバル・サプライチェーンの途絶は、世界貿易・経済に甚大な影響を及ぼす可能性があるにもかかわらず、これまで、特に人為災害による影響は明らかになっていなかった。本研究は、実例における輸送日数増や代替経路を用いた貨物量を把握し、被害額を明らかにし、対応策も提案した。また、主要な国際海峡・運河で膨大な貨物が輸送されていることも明らかにした。これらの成果により、国際海運を利用する各荷主だけでなく、ホットスポットを管理・運営する組織や関連国、さらには国際社会に対して、ホットスポットのリスク対策の必要性を強く示すことができたことから、そのリスクマネジメントの推進に一定の学術的貢献があった。
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