• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Devising A Self-Learning Tool For Enhancing Health Awareness

Research Project

Project/Area Number 16K01298
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social systems engineering/Safety system
Research InstitutionThe Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing

Principal Investigator

SUZUKI Seiji  日本赤十字九州国際看護大学, 看護学部, 教授 (80196831)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉川 肇子  慶應義塾大学, 商学部(三田), 教授 (70214830)
堀井 聡子  富山県立大学, その他部局等, 研究員 (70617422)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords健康意識 / ヘルス・コミュニケーション / ヘルス・リテラシー / 学習ツール / 自己啓発型 / 手洗いシール / コミュニケーションツール / ヘルス。コミュニケーション / 学習教材 / 教材 / 教育ツール / パキスタン / 健康課題 / 文化人類学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of the research is to devise a self-teaching tool that would facilitate health awareness of younger school children. For this purpose, a small scale pilot study was done among school school children in the eastern part of Pakistan. In this occasion, it was intended to clarify what type of teaching tool might be easily accepted and in what design. Along with this, some teachers were interviewed by the researcher to find out what sort of information should be necessary for school children to learn the importance of being healthy.
With the data obtained albeit being very much limited, what we call, Hand Wash Game was developed in 2019.This game consists of 2 parts; one part is a sheet of one day from morning to night, and the other sheet contains 20 seals of daily activities and hand washings. Children are expected to make matches by choosing any one of activity and hand washing appropriate to that activity, so that they would learn necessary hand washing for each occasion

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

最終年度に作成した「手洗いシール」は、研究調査を実施したパキスタンだけでなく、台湾とタイ王国の看護教育に従事する研究者にも提示して、評価を得る機会をもった。そこでは、シールの意匠や、ゲームの運営の仕方は、明快で分かりやすく、それぞれの国や地域での年少就学児童にも受容してもらえるという評価を得た。一方で、これらの国や地域では、一日の食事が朝食から、外食で済ます傾向も顕著であることから、食事のたびに手洗いをするということが生活習慣としてどれほど定着しているかという家庭ごとの違いが、児童の回答に影響するだろう、という指摘も受けた。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results)

  • [Journal Article] 健康教育教材の試用と今後の課題 パキスタンの小学校での試み2018

    • Author(s)
      鈴木清史
    • Journal Title

      アジア研究

      Volume: 13 Pages: 25-33

    • NAID

      120006460533

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 健康教育教材の試用と今後課題-パキスタンの小学校での試み-」2018

    • Author(s)
      鈴木清史
    • Journal Title

      Asian Studies(アジア研究)静岡大学人文社会科学部アジア研究センター

      Volume: 13 Pages: 25-33

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 危機時におけるリーダーシップ2017

    • Author(s)
      吉川肇子
    • Journal Title

      科学

      Volume: 87(3) Pages: 214-221

    • NAID

      40021108469

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] パキスタンにおける健康課題とヘルス・リテラシーの可能性2017

    • Author(s)
      鈴木清史
    • Journal Title

      アジア研究 静岡大学人文社会科学部アジア研究センター

      Volume: 12 Pages: 41-50

    • NAID

      120006228265

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] リスクコミュニケーションのあり方2016

    • Author(s)
      吉川肇子
    • Journal Title

      小児診療

      Volume: 97(4) Pages: 475-478

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi