Study for evaluating effects on the driver operation caused by transfer of control authority to the driver
Project/Area Number |
16K01309
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Social systems engineering/Safety system
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Research Institution | 防衛大学校(総合教育学群、人文社会科学群、応用科学群、電気情報学群及びシステム工学群) |
Principal Investigator |
Yoshida Hidehisa 防衛大学校(総合教育学群、人文社会科学群、応用科学群、電気情報学群及びシステム工学群), システム工学群, 教授 (00332635)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山川 淳也 防衛大学校(総合教育学群、人文社会科学群、応用科学群、電気情報学群及びシステム工学群), システム工学群, 教授 (10546138)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
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Keywords | ドライビング・シミュレータ実験 / ハンドル操舵動作 / 操舵入力端末 / 脳機能計測 / ドライバの運転操作 / 直線路走行 / 操作入力装置 / 高速走行 / ドライバの運転姿勢 / 車両のふらつき挙動 / 生理指標による評価の可能性 / 輸送機器 / ドライバ / 自動走行 / ドライバパラメータ |
Outline of Final Research Achievements |
When the automated car couldn't run continue any more, control authority transfer from system to the driver. And, mental change of load affects to driver behavior of driving operation. So driver behavior of an operation who received mental change of load is expressed by a change in parameters, and the purpose of this study is to contribute the reference of a change in parameters which uses to system design. The followings were done. (1) Survey of the previous research and development, (2) Making of the driving simulator experimental environment of the driver who received mental change of load, (3) Experimental design of control system and steering devices, about automated driving
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
システムの操作者特性をモデル化することは工学的有用性が有り,学術的な意義がある研究課題である.移動のためバスやタクシーなどの利用が可能であるものの,高齢者,身障者,子育て者などの何らかの事情により支援を必要となる移動制約者は,所有車両で自由に移動する可能性が広がることは,移動に対する心のバリアを解きほぐす.これを実現する自動走行に関する技術開発には期待が大きい.置かれた環境や個人の運転技量差などにより,心的負荷変動を受けたドライバの運転操作の影響を反映したシステムを設計することは一律には出来ない難しさがある.そのため研究の積み重ねが今後も必要であり,本研究がその一助となれば幸いである.
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Report
(5 results)
Research Products
(3 results)