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Study for evaluating effects on the driver operation caused by transfer of control authority to the driver

Research Project

Project/Area Number 16K01309
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social systems engineering/Safety system
Research Institution防衛大学校(総合教育学群、人文社会科学群、応用科学群、電気情報学群及びシステム工学群)

Principal Investigator

Yoshida Hidehisa  防衛大学校(総合教育学群、人文社会科学群、応用科学群、電気情報学群及びシステム工学群), システム工学群, 教授 (00332635)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山川 淳也  防衛大学校(総合教育学群、人文社会科学群、応用科学群、電気情報学群及びシステム工学群), システム工学群, 教授 (10546138)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywordsドライビング・シミュレータ実験 / ハンドル操舵動作 / 操舵入力端末 / 脳機能計測 / ドライバの運転操作 / 直線路走行 / 操作入力装置 / 高速走行 / ドライバの運転姿勢 / 車両のふらつき挙動 / 生理指標による評価の可能性 / 輸送機器 / ドライバ / 自動走行 / ドライバパラメータ
Outline of Final Research Achievements

When the automated car couldn't run continue any more, control authority transfer from system to the driver. And, mental change of load affects to driver behavior of driving operation. So driver behavior of an operation who received mental change of load is expressed by a change in parameters, and the purpose of this study is to contribute the reference of a change in parameters which uses to system design. The followings were done.
(1) Survey of the previous research and development, (2) Making of the driving simulator experimental environment of the driver who received mental change of load, (3) Experimental design of control system and steering devices, about automated driving

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

システムの操作者特性をモデル化することは工学的有用性が有り,学術的な意義がある研究課題である.移動のためバスやタクシーなどの利用が可能であるものの,高齢者,身障者,子育て者などの何らかの事情により支援を必要となる移動制約者は,所有車両で自由に移動する可能性が広がることは,移動に対する心のバリアを解きほぐす.これを実現する自動走行に関する技術開発には期待が大きい.置かれた環境や個人の運転技量差などにより,心的負荷変動を受けたドライバの運転操作の影響を反映したシステムを設計することは一律には出来ない難しさがある.そのため研究の積み重ねが今後も必要であり,本研究がその一助となれば幸いである.

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Path Planning Design for Boarding-Type Personal Mobility Unit Passing Pedestrians Based on Pedestrian Behavior2020

    • Author(s)
      Hidehisa Yoshida, Kohei Yoshida, and Toyoyuki Honjo
    • Journal Title

      Journal of Robotics and Mechatronics

      Volume: 32 Issue: 3 Pages: 588-597

    • DOI

      10.20965/jrm.2020.p0588

    • NAID

      130007857954

    • ISSN
      0915-3942, 1883-8049
    • Year and Date
      2020-06-20
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 搭乗型移動支援ロボットのすれ違い走行に関する基礎的検討2019

    • Author(s)
      吉田秀久, 吉田昂平, 本城豊之
    • Organizer
      日本機械学会,第16回「運動と振動の制御」シンポジウム(MoViC2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 歩行者挙動を設計に考慮した搭乗型移動支援ロボットの走行に関する一考察2019

    • Author(s)
      吉田秀久, 吉田昂平, 本城豊之
    • Organizer
      日本機械学会,第28回交通・物流部門大会(TRANSLOG2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

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