• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Stress assessment in communication mode of severely disabled persons

Research Project

Project/Area Number 16K01552
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Rehabilitation science/Welfare engineering
Research InstitutionShimane University

Principal Investigator

Ito Fumihito  島根大学, 学術研究院理工学系, 助教 (10583669)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords重度重複障害 / コミュニケーション / アミラーゼ / ストレス / 重度障害児 / 訪問教育 / ストレス測定 / コミュニケーション支援 / 重度障害者 / 重度重複障害児 / コミュニケーション機器 / SMA1型 / ALS / SMA / 意思伝達 / だ液 / リハビリテーション科学 / 神経難病 / 福祉工学
Outline of Final Research Achievements

The stress state in the communication activity of the severely multiple handicapped child was estimated by the stress marker by the saliva. At first glance, children with severe multiple disabilities appear to be unable to communicate at all. Thus, stress changes due to external stimuli have been described as insensitive.
In this study, we recorded and examined the changes in stress conditions caused by various stimuli (course content) in visiting classes.
The results showed that stress conditions were more varied than they appeared. The correlation with comfort and discomfort was confirmed in the specific stimulation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

重度重複障害児とのコミュニケーションは一方的になりがちである。多く健常者は、その見た目により、彼らの認知機能が十分であると思えないからである。しかし、本研究結果により、重度重複障害児であっても、ストレス状態が各種の外部刺激に対して特定の反応を示すことがわかった。
つまり、非言語的なコミュニケーションが成立している可能性を示唆する結果である。より研究を進めることで、重度重複障害児らの認知機能を理解することが可能になる。
それにより、重度重複障害児らの療育や教育に活かすことできると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 特別支援学校の訪問教育における唾液アミラーゼ測定を用いた重度重複障害児のストレス推定2019

    • Author(s)
      菊池直実,伊藤史人,佐々木美香
    • Journal Title

      The 66th Annual Meeting of the Japanese Society of Child Health

      Volume: 78 Pages: 130-130

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 唾液アミラーゼ測定を用いた重度重複障害児のストレス推定による授業内容の検討2019

    • Author(s)
      菊池直実,伊藤史人,佐々木美香
    • Organizer
      日本教育情報学会 第 35 回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校の訪問教育における唾液アミラーゼ測定を用いた重度重複障害児のストレス推定2018

    • Author(s)
      菊池直実
    • Organizer
      第57回 岩手県小児保険学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 成功体験から導くコミュニケーション支援2017

    • Author(s)
      伊藤史人
    • Organizer
      第27回全国難病センター研究会(三重)
    • Place of Presentation
      津市アストプラザ
    • Year and Date
      2017-02-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 岩手県小児保健学会で発表します。

    • URL

      https://ameblo.jp/naoblauhimmel/entry-12437408738.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] ポランの広場

    • URL

      http://www.poran.net/

    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi