Research on self-efficacy of physical education class of elementary school teacher-Using consultation method-
Project/Area Number |
16K01630
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Developmental mechanisms and the body works
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Research Institution | Nippon Sport Science University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
原 祐一 岡山大学, 教育学研究科, 講師 (80550269)
大友 智 立命館大学, スポーツ健康科学部, 教授 (90243740)
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Research Collaborator |
KOHAMA CHIKA
MIUMI NORIKO
SUZUKI SATOMI
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 小学校体育 / 体育指導効力感 / コンサルテーション / 中堅女性教師 / 教師効力感 / 体育科 / 女性中堅教師 / 教師効力感尺度 / 自己効力感 / 体育授業 / 直接コンサルテーション / 間接コンサルテーション / 小学校教員 |
Outline of Final Research Achievements |
As a result of analyzing the data of the teacher efficacy survey, four were detected as factors of physical education instruction efficacy.Using this factor, I made physical education classes using consultation methods for three middle-class female teachers.The consultant (Physical education education specialist) carried out collaboratively using the expertise of each other for the issue of the consulting (elementary school teacher). We divided into "the class preparation stage" "the class conduct stage" "the reflection stage" and raised the feeling of effectiveness of appropriate factor in each stage.The creation of physical education classes through consultations significantly improved the class evaluations and surveys conducted on the children, and the teachers' sense of physical education instruction efficacyincreased.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
新学習指導要領における育成を目指す3つの資質・能力を育成するためには、体育科においても全ての子どもに確かな学力を付けることが求められている。体育の学習成果を保障するためには、教師の深い教材研究、学習課題の明確化や子供への積極的なフィードバックなどにより、質の高い授業展開が求められるが、体育について学びたいと思っていても、学ぶ機会が得られないことで授業改善は図られず、体育に対しての教師効力感が低い状況が維持されてしまう。この課題に対し、知識だけでなく、その活用方法を含めた適時性のあるコンサルテーションを行うことで教師効力感を高めることにより、授業改善に意欲的に取り組む教師を増加できる。
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)