• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the model for the improvement of physical fitness in elementary schools

Research Project

Project/Area Number 16K01638
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

OTOMO Satoshi  立命館大学, スポーツ健康科学部, 教授 (90243740)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 上田 憲嗣  立命館大学, スポーツ健康科学部, 准教授 (10325300)
友草 司  立命館大学, 教育研究・研修センター, 教諭 (10779036)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords小学校体育 / 短時間運動プログラム / 体育授業プログラム / 年間指導計画 / 体力向上モデル / 体育科教育学 / 小学校
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a model for improving physical fitness for all elementary school grades.
Specifically, three tasks were set. They were: 1) to improve physical fitness by introducing a short-time exercise program as a preparatory exercise (about 3 minutes) in physical education classes, 2) to improve physical fitness in physical education units, and 3) to develop an annual physical education program incorporating an exercise program and a physical education program.
The results suggest that the physical fitness improvement model can be developed by 1) introducing a short 3-minute exercise program as a preparatory exercise in the physical education class that corresponds to the content of the unit, and 2) creating an annual teaching program in which one unit is set for 3, 6, or 9 credit hours.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在、小学生の体力低下の問題が指摘されている。
小学校体育授業の準備運動は5分程度である(高橋ら、1989)。本研究は、第一に、3分程度の短時間運動プログラムは体力向上に寄与する可能性があること、第二に、単元に適した体力要素を高める短時間運動プログラムの導入は体力ばかりでなく、体育授業の学習成果を高めることに寄与する可能性があること、第三に、1単元を3、6、あるいは9時間に設定した年間指導計画を立案することにより、各校に適した体力向上モデルの作成が可能であることを示唆した。
本研究は、現在の児童生徒を取り巻く課題の解決に寄与するため、社会的意義があると考えられる。

Report

(8 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 6 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] 小学校体育科3・4年生における技能の指導内容の検討:ボール運動系領域におけるゴール型ゲーム(侵入型)に焦点を当てて2023

    • Author(s)
      深田直宏,大友智,吉井健人
    • Journal Title

      体育科教育学研究

      Volume: 39(1) Pages: 31-50

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校体育科3・4年生におけるゴール型ゲーム(侵入型)の技能の指導内容の検討-通過率及び出現率の分析を通して-2022

    • Author(s)
      深田直宏,大友智,吉井健人
    • Journal Title

      京都滋賀体育学研究

      Volume: 38(2) Pages: 19-31

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Motor Engram of Functional Connectivity Generated by Acute Whole-Body Dynamic Balance Training2021

    • Author(s)
      Ueta Kenji、Mizuguchi Nobuaki、Sugiyama Takashi、Isaka Tadao、Otomo Satoshi
    • Journal Title

      Medicine & Science in Sports & Exercise

      Volume: 54 Issue: 4 Pages: 598-608

    • DOI

      10.1249/mss.0000000000002829

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 小学校高学年の体つくり運動領域における知識及び運動の指導が児童の課題解決に与える効果の検討:第5学年の持久走単元を対象として2021

    • Author(s)
      宮尾夏姫・大友智・吉井健人・深田直宏・築田尚晃
    • Journal Title

      体操研究

      Volume: 15 Pages: 50-65

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校5年生を対象とした体育授業におけるタグラグビーの技術の学習可能性に関する研究:児童の技能水準に着目して2020

    • Author(s)
      深田直宏・大友智・吉井健人・宮尾夏姫
    • Journal Title

      立命館教職教育研究

      Volume: 4 Pages: 13-22

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 短時間運動が児童の握力及びボール投げならびに運動有能感に与える影響2019

    • Author(s)
      上田憲嗣・宮尾夏姫・大友智
    • Journal Title

      スポーツ教育学研究

      Volume: 39(2) Pages: 1-11

    • NAID

      130007844761

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 体育授業における3つの資質,能力を評価する「総合版体育授業評価尺度」の開発-小学校高学年を対象として-2023

    • Author(s)
      小林美咲,大友智,藤井一貴,西田順一,深田直宏,吉井健人
    • Organizer
      第152回京都滋賀体育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 体育授業における3つの資質,能力を評価する「総合版体育授業評価尺度」の開発-高等学校2年生及び3年生を対象として-2023

    • Author(s)
      藤井一貴,大友智,西田順一,深田直宏,吉井健人,小林美咲
    • Organizer
      第152回京都滋賀体育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校第3学年、及び高等学校入学年次を対象とした体育授業評価尺度の開発に関する基礎的研究:育成を目指す3つの資質・能力の観点から2022

    • Author(s)
      藤井一貴,大友智,深田直宏,吉井健人,小林美咲
    • Organizer
      日本体育科教育学会第27回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校における思考力、判断力、表現力等の育成を目指す「思考促進学習」の開発:球技領域ゴール型(フットサル単元)を対象にして2022

    • Author(s)
      小林美咲、大友智、藤井一貴
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第42回学会大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Fundamental study on developing a Japanese physical education scale for first and second grade junior high school students: Focused on "cultivating the motivation to learn and humanity"2022

    • Author(s)
      Fujii, K., Otomo, S., Nishida, J. Fukada, N., Yoshii, T., Kobayashi, M.
    • Organizer
      East Asian Alliance of Sport Pedagogy
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 体育における共生概念の検討:中学校学習指導要領(平成29年告示)解説保健体育編(平成29年7月)の分析を通して2019

    • Author(s)
      藤井一貴・大友智・友草司・深田直宏・吉井健人
    • Organizer
      第39回 日本スポーツ教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Practical study on using the Cooperative learning model with ICT to promote thinking and judgment in an elementary school's fifth grade physical education class: Focusing on differences in motor skills2019

    • Author(s)
      YOSHII, Takehito,. OTOMO, Satoshi., FUKADA, Naohiro., MIYAO, Natsuki., TSUKIDA, Naoaki. & NISHIDA, Jun-ichi.
    • Organizer
      The 2019 International Conference for the 8th East Asian Alliance of Sport Pedagogy
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Study on Teacher Efficacy on Teaching Physical Education in Elementary School :Focusing on the relationship with Teachers' attributes2019

    • Author(s)
      SHIRAHATA, Kazuya., OTOMO, Satoshi., NISHIDA, Junichi. & HARA, Yuichi.
    • Organizer
      The 2019 International Conference for the 8th East Asian Alliance of Sport Pedagogy
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A study on the learnability of motor skills in tag rugby for a 5th grade elementary school physical education class: Focusing on the differences based on children’s skill levels and gender2019

    • Author(s)
      FUKADA, Naohiro., OTOMO, Satoshi., YOSHII, Takehito., MIYAO, Natsuki. & TSUKIDA, Naoaki.
    • Organizer
      The 2019 International Conference for the 8th East Asian Alliance of Sport Pedagogy
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国四川省における体育授業に対する愛好的態度を高める指導法の検討:農村部の小学校を対象として2019

    • Author(s)
      湛藍・大友智・宮尾夏姫
    • Organizer
      第39回 日本スポーツ教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校における体育指導効力感の向上を目指した研修方法の検討2019

    • Author(s)
      白旗和也・大友智・原祐一・西田順一
    • Organizer
      日本体育学会第70回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 定性・定量的にハードル走の技能を評価することが可能なモバイル端末用アプリケーションを活用した学習効果2019

    • Author(s)
      大塚光雄・伊坂忠夫・長野明紀・栗原俊之・大友智
    • Organizer
      日本体育学会第70回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 体育授業の教授に関する知識獲得を促す校内研修プログラムの効果の検証2019

    • Author(s)
      宮尾夏姫・大友智・深田直宏・吉井健人
    • Organizer
      日本体育学会第70回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校体育授業における思考・判断を促すICTの活用及び指導モデルの実践的研究2019

    • Author(s)
      吉井健人・大友智・深田直宏・宮尾夏姫
    • Organizer
      日本体育学会第70回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] A Study on Understanding of Teachers' Knowledge about P.E. Classes2018

    • Author(s)
      Natsuki MIYAO, Satoshi OTOMO, Akemi UMEGAKI, Kenji UETA, Naruhiro FUKADA, Takehito YOSHII
    • Organizer
      2018 International Conference for the 7th East Asian Alliance of Sport Pedagogy and Adventure Physical Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校教師を対象とした体育授業の教授に関する知識構成型校内研修プログラムの効果の検証2018

    • Author(s)
      宮尾夏姫・大友智・梅垣明美・上田憲嗣・深田直宏・吉井健人・板谷愛美
    • Organizer
      日本体育学会第69回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校体育授業における表現力の獲得に向けた指導法の検討:6学年の体つくり運動領域における持久走を対象として2018

    • Author(s)
      板谷愛美・大友智・宮尾夏姫・築田尚晃・山田淳子・吉井健人・深田直宏
    • Organizer
      日本体育学会第69回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校体育科における知識構成型校内研修プログラムの活用方法の検討:校内研修の担い手となる教師に対する研修の効果に関して2018

    • Author(s)
      宮尾夏姫・大友智・板谷愛美・上田憲嗣・梅垣明美・深田直宏・吉井健人
    • Organizer
      第38回 日本スポーツ教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校体育科授業における「表現力の獲得」に向けた指導法の検討:第4学年及び第6学年の体つくり運動領域における「持久走」を対象として2018

    • Author(s)
      板谷愛美・大友智・宮尾夏姫・山田淳子・築田尚晃・吉井健人・深田直宏
    • Organizer
      第38回 日本スポーツ教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 思考に関わる知識及び運動の指導が児童の課題解決の学習に及ぼす影響:小学校高学年の体つくり運動領域を対象として2017

    • Author(s)
      板谷愛美・大友智・宮尾夏姫・築田尚晃・吉井健人・深田直宏
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 体育授業における教授学的知識構成型校内研修モデルの開発:小学校教師が有する体育授業の教授学的知識の分析2017

    • Author(s)
      宮尾夏姫・大友智・上田憲嗣・梅垣明美・深田直宏・吉井健人・南島永衣子・友草司・板谷愛美
    • Organizer
      日本体育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 知識に対応した思考力の活用を促す指導が運動技能獲得に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      築田尚晃・大友智・吉井健人・深田直宏・宮尾夏姫・宅間信一
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会
    • Place of Presentation
      和歌山大学(和歌山県、和歌山市)
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi