• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of school work engagement scale and teachers' empowerment scale

Research Project

Project/Area Number 16K01772
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Applied health science
Research InstitutionInternational Christian University

Principal Investigator

SHIMIZU Yasuo  国際基督教大学, 教養学部, 上級准教授 (00306515)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 元永 拓郎  帝京大学, 文学部, 准教授 (50212262)
早川 東作  東京農工大学, 工学(系)研究科(研究院), 名誉教授 (60272639)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学校教師 / メンタルヘルス / エンパワメント / 集団効力感 / ワーク・エンゲイジメント / 学校組織 / 教員集団 / ワークエンゲイジメント / ワークエンゲージメント / ストレス / ストレッサー / コーピング / セルフエフィカシー / 教師のメンタルヘルス / ストレスマネジメント / ストレスモデル / 教師 / 職務遂行 / 教員研修 / 離職意識
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop 1) Teachers' Specific Collective Efficacy Scale that can measure the perception of each teacher in the workplace environment in the school organization, 2) Teachers' Specific Work Engagement Scale that can measure the motivation and satisfaction of the teacher's duties, 3) Teachers' Specific Empowerment Scale that can measure the teacher's individual awareness and the entire school organization. These three types of measurements are different from the measurement indices that are aimed for teachers' individual awareness assessment and these measurements were focused on the evaluation of the activity level of the entire school organization and the teacher's psychological activation. The developed psychological scales are expected to apply for future study in the evaluation of the school workplace situation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,教師のメンタルヘルスに関する個人レベルでの測定指標による研究から,教師の組織集団レベルでの測定指標による研究へと視点を変えることであった。現在まで,教師のメンタルヘルスを測定する指標は複数作成されているが,教師自身が所属している組織に対しての認知を測定する測定指標は無かった。今後は,これらの教師の組織集団を測定することにより,学校組織環境による教師のメンタルヘルス研究が進むことが期待される。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ヘルシンキ大学(Finland)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] Development of a Teacher-specific School Stress Model: Examination of Relationships between Stressors, Coping, Self-Efficacy and Stress Reactions in Japanese High School Teachers2020

    • Author(s)
      Yasuo Shimizu
    • Journal Title

      Journal of Health Psychology Research

      Volume: in press

    • NAID

      130008002524

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校メンタルヘルスに関する問題点の国際比較:学校メンタルヘルスの国際比較による検討2018

    • Author(s)
      清水安夫
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス

      Volume: 第20巻第2号 Pages: 137-138

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 職場におけるいじめ問題の客観的認知と主観的認知の相違に関する研究2018

    • Author(s)
      草海由香里,清水安夫
    • Journal Title

      ストレスマネジメント研究

      Volume: 第14巻第2号

    • NAID

      40021779933

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師のキャリア・ステージにおける課題の研究2017

    • Author(s)
      清水安夫
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス

      Volume: 第20巻第1号 Pages: 11-13

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 自己肯定感とセルフエフィカシーを高める ―子どもの意欲や動機づけを高める行動科学的アプローチ2017

    • Author(s)
      清水安夫
    • Journal Title

      職業研究

      Volume: 第3巻 Pages: 4-5

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 学校教師のワークエンゲイジメントを規定する集団効力感についての検討2019

    • Author(s)
      清水安夫,元永拓郎,早川東作
    • Organizer
      日本精神衛生学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師のワークエンゲイジメントに関する測定指標の作成2019

    • Author(s)
      清水安夫・高木亮・高田純・藤原忠雄
    • Organizer
      日本学校改善学会2019大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 運動部活動における適切な指導2018

    • Author(s)
      清水安夫・島沢優子・矢野宏光・大宮美智枝
    • Organizer
      日本学校メンタルヘルス学会第22回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 効果的な体育指導による運動習慣獲得と学校適応に関する研究2018

    • Author(s)
      清水安夫・八田直紀
    • Organizer
      日本ストレスマネジメント学会第17回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 部活動指導の成果が教師の職務バランスの認知へ与える影響2018

    • Author(s)
      堀正士・清水安夫
    • Organizer
      日本学校メンタルヘルス学会第22回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 部活動指導教員の意識と部活動の教育効果との関係2018

    • Author(s)
      清水安夫・堀正士
    • Organizer
      日本学校メンタルヘルス学会第22回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Does Stress Management Behaviour Model Based on HAPA Predict Japanese High School Students’ Stress Response?2017

    • Author(s)
      Shimizu, Y.
    • Organizer
      31st European Health Psychology Society Annual Conference at Padova in Italy, August 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Recent Advances: Cross-cultural Adaptation and Well-being.2017

    • Author(s)
      Shimizu, Y.
    • Organizer
      Japanese Association of Health Psychology Annual Conference at Meiji University in Tokyo, October 2017. International Committee invited symposium.
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Funded Workshop] 31st European Health Psychology Society Annual Conference at Padova in Italy, August 20172017

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi