• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Educational Studies Concerning the Special Care Needs and Support Systems of Foreign Children in Japan

Research Project

Project/Area Number 16K01863
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

NII KIMIKO  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (30549902)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 名倉 一美  静岡県立大学短期大学部, 短期大学部, 助教 (80548222)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords気になる子ども / 外国にルーツをもつ幼児 / 就園調査 / 認可保育施設 / 認可外保育施設 / 外国人幼児 / 外国にルーツを持つ幼児 / 市町村調査 / 就園状況 / 多文化保育 / 特別支援保育 / 発達障害
Outline of Final Research Achievements

The main purpose of this reseach is to clarify the attendance of children from different cultural backgrounds with special care needs and the support system for them. We conducted a questionnaire survey of 25 municipalities in Aichi and Shizuoka and of 861 Early Childhood Education and Care facilities. As a result, the following facts became clear:i)the percentage of the foreign young children who are not diagnosed but have special care needs is higher than that of Japanese children with special care needs, ii)there are differences amang municipalities in support systems such as interpreters and support staffs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで、発達障害が疑われるような問題行動をする「気になる」外国人幼児の存在は現場では珍しくないことは分かってきたものの、要因の判別が難しいことから、「多文化保育」と「障害児保育」の2つの研究領域の狭間で研究は進んでいない状況にあり、保育施設の多様化の中で、外国人幼児については、健常児であっても在籍者数さえ把握できていなかった。この状況下で、愛知と静岡という地域は限定されるものの、全保育施設を対象に外国人・日本人の全数調査を行い、健常児・障害児(診断あり)・気になる子(診断なし)の在籍状況を明らかにしたことは、行政が今後どのような支援体制を行っていくべきかを考える上で大きな参考となる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 外国にルーツをもつ発達の気になる幼児の就園状況と支援体制の実態調査―愛知県東部・静岡県西部を対象に―2018

    • Author(s)
      名倉一美・二井紀美子
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究

      Volume: 27 Pages: 23-33

    • NAID

      40021808932

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育実践における幼児の集団づくりに関する一考察2018

    • Author(s)
      名倉一美
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 6 Pages: 189-195

    • NAID

      120006492648

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育者養成課程における「省察力」を育てるための指導について:「エピソード記述」作成に注目して2017

    • Author(s)
      名倉一美、荒井庸子、石野純子
    • Journal Title

      浜松学院大学教職センター紀要

      Volume: 6 Pages: 75-83

    • NAID

      40021221551

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 中澤幸子、名倉一美2017

    • Author(s)
      特別支援教育の理念を踏まえた地域貢献ー発達障害児の指導方法を中心としてー
    • Journal Title

      浜松学院大学地域共創センター紀要

      Volume: 5 Pages: 1-12

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 5歳児の育ち合い保育実践を通して保育者が期待している効果―「社会的自己調整能力」と「集団所属感」に注目してー2017

    • Author(s)
      名倉一美
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 5 Pages: 33-41

    • NAID

      120006329686

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援教育の理念を踏まえた地域貢献-発達障害児の指導方法を中心として-2017

    • Author(s)
      中澤幸子、名倉一美
    • Journal Title

      地域共創センター紀要

      Volume: 5

    • NAID

      40021379641

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育者養成課程における「省察力」を育てるための指導について―「エピソード記述」作成に注目して―2017

    • Author(s)
      名倉一美・荒井庸子・石野純子
    • Journal Title

      浜松学院大学教職センター紀要

      Volume: 8

    • NAID

      40021221551

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 他者との言語コミュニケーションが困難な幼児への「手話」を用いた親子支援の効果について2019

    • Author(s)
      名倉一美・畑薫
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 認可外保育施設における外国にルーツを持つ幼児の就園状況―発達の気になる子を中心に2018

    • Author(s)
      二井紀美子・名倉一美
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会 第28回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育施設における発達の気になる外国人幼児の事例検討:困難さと介入に注目して2017

    • Author(s)
      二井紀美子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第27回大会(西南学院大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者は発達の気になる外国人幼児の何に困っているのかー愛知県東部・静岡県西部の園調査を通してー2017

    • Author(s)
      二井紀美子・名倉一美
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会(桜美林大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 発達の気になる外国人幼児に対する支援体制の現状と課題ー愛知県東部・静岡県西部調査を通してー2017

    • Author(s)
      名倉一美、二井紀美子
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会(桜美林大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人幼児の就園状況調査からみえてきたもの-愛知県東部・静岡県西部を対象に2016

    • Author(s)
      二井紀美子、名倉一美
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第26回大会
    • Place of Presentation
      神戸女子大学・神戸女子短期大学(兵庫県・神戸市)
    • Year and Date
      2016-11-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 保育実践を学ぶ保育内容「人間関係」[第2版]2018

    • Author(s)
      咲間 まり子
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      みらい
    • ISBN
      9784860154370
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 外国人の子ども白書-権利・貧困・教育・文化・国籍と共生の視点から2017

    • Author(s)
      荒牧重人・榎井縁・江原裕美・小島祥美・志水宏吉・南野奈津子・宮島喬・山野良一編 二井紀美子、他64名
    • Total Pages
      313
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi