• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a childcare method to improve the prejudice of posture and motor skills of preschooler based on objective evaluation

Research Project

Project/Area Number 16K01883
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionThe University of Nagano (2018)
Wayo Women's University (2016-2017)

Principal Investigator

MAEDA YASUHIRO  長野県立大学, 健康発達学部, 教授 (10337206)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 立元 真  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 教授 (50279965)
小笠原 明子  長野県立大学, 健康発達学部, 講師 (50734117)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords気になる幼児 / 保育方法 / 運動技能 / 不器用さ / 身体コントロール / 姿勢と動き / 発達障害 / 保育 / 臨床発達心理学
Outline of Final Research Achievements

To develop the childcare method to improve children’s postures and motor skills, we studied the correlation between the children’s motor skills and the clumsiness of their motor control and the difficulty of emotion control. The results are the following two: 1. Most of the children that nursery teachers worried about behaviors have clumsiness in their motor controls and difficulties of emotion control. 2. We could divide the children into four types from the clumsiness of motor skills and the problem of emotion control. These results implied that the clumsiness of motor control and the difficulty of emotion control could be adopted as the objective indicator to develop the childcare method that we targeted.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保育の場には「安定した座位が取れない」「動きが大きい」など姿勢の保持や運動のコントロールに拙劣さを感じる幼児がいる。これらの改善には、姿勢や動きを作る身体感覚(バランス感覚や力を調整する感覚など)を含む運動技能(動き)の体験を重ねることが有効である。一方、運動技能は保持されているが、多動性や衝動性などの感情コントロールの拙劣さによりそれが雑になる幼児もいる。本研究の成果は、幼児の運動技能の拙劣さが身体と感情コントロールのいずれかに起因するかを明らかにできる指標になるものであり、これを用いることで動きづくりなどの保育活動を、幼児の特性に合わせて考える上での資料になるものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Presentation (4 results)

  • [Presentation] 幼児の脳・感覚機能の特性と行動特性の関係2019

    • Author(s)
      立元真・前田泰弘
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者が気になる幼児の運動技能と身体・感情コントロールの拙劣さの関連2018

    • Author(s)
      前田泰弘・小笠原明子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者が気になる幼児のセルフコントロールと気づきの拙劣さ2017

    • Author(s)
      前田泰弘・小笠原明子・立元真
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者が気になる幼児の行動の発達的特徴2016

    • Author(s)
      前田泰弘・小笠原明子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      神戸女子大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi