• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical study on inter professional working (IPW) among professionals supporting infants with disabilities

Research Project

Project/Area Number 16K01887
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

Koreeda Kiyoji  東洋大学, ライフデザイン学部, 教授 (70321594)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 角藤 智津子  東洋大学, 人間科学総合研究所, 客員研究員 (00153528)
鈴木 佐喜子  東洋大学, 人間科学総合研究所, 客員研究員 (70196814)
杉田 記代子  東洋大学, ライフデザイン学部, 教授 (80171156)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords多職種連携・協働(IPW) / 障害乳幼児 / 移行支援 / 発達支援 / インクルーシブ保育 / 子ども環境学 / 発達・子育て
Outline of Final Research Achievements

This study examined the state of inter professional working (IPW) among professionals who support infants with disabilities (e.g., childcare workers, public health nurses, doctors, etc.) and proposed a model of their cooperation system. Accordingly, we conducted inspections in Northern Europe and Australia and researched their models of IPW. In addition, we conducted a social survey at Kindergartens and nursery schools near the Tokyo Metropolitan areas and worked to understand the current support system for infants with disabilities.
The social survey revealed that the percentage of individual childcare plans was extremely low (40%) and that the function of the local school support committee was insufficient. On the other hand, the interview survey revealed that there were cases where organic cooperation was being promoted in accordance with the local circumstances.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、日本においても地域の保健センターと幼稚園等が協働して、特別なニーズのある子どもや保護者に対する相談援助活動が進められている。しかしながら、専門職の公的な配置には予算措置が伴うことや、個々の専門職(保育士・保健師・医師等)の専門性や考え方の相違などから、効果的な多職種連携・協働(IPW)体制が進展しにくい状況にある。
こうした状況の下、本研究で取り組んだ地域のネットワークを生かした専門職の多職種連携・協働(IPW)体制の試行は、現代の日本の保育・教育界における喫緊の課題の一つとして考えられ、本研究で明らかとなった課題や成果を鑑みることは地域における有機的なIPWの構築に役立つと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 幼児期における特別なニーズのある子どもの支援に関する研究2018

    • Author(s)
      是枝喜代治、角藤智津子、杉田記代子、他
    • Journal Title

      ライフデザイン学研究

      Volume: 13 Pages: 107-131

    • NAID

      40021544919

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デンマークにおけるインクルーシブ教育の実際2018

    • Author(s)
      是枝喜代治、菅原麻衣子、角藤智津子、他
    • Journal Title

      ライフデザイン学研究

      Volume: 13 Pages: 295-320

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] オーストラリア(ニューサウスウェルズ州)における乳幼児の支援と特別支援教育の現状2017

    • Author(s)
      安藤正紀、飯村敦子、是枝喜代治、他
    • Journal Title

      児童研究

      Volume: 96 Pages: 44-51

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 楽しくできる!障害のある子どもの発達を支援するムーブメント教育・療法2017

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Journal Title

      特別支援教育の実践情報

      Volume: 177号 Pages: 60-61

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 井上円了の幼児教育理念と黎明期の京北幼稚園2017

    • Author(s)
      角藤智津子・高橋直美
    • Journal Title

      ライフデザイン学研究

      Volume: 12号 Pages: 303-322

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期における特別なニーズのある子どもの支援(第1報)2018

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ICT・教育支援機器を活用した合理的配慮-繋げる、繋がる支援2018

    • Author(s)
      是枝喜代治、根本文雄、生田茂、他
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] オーストラリアにおける特別支援教育~環境を工夫した支援の展開~2017

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Organizer
      日本児童学会
    • Place of Presentation
      鎌倉女子大学(神奈川県鎌倉市)
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 乳幼児期の運動発達チェックリスト の作成(2)-社会性の発達 に視点を当てて-2017

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 合理的配慮におけるICTツールの活用と教育実践Ⅲ2017

    • Author(s)
      根本文雄、生田茂、是枝喜代治、他
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 乳幼児期の運動発達チェックリストの作成(1)2016

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 合理的配慮におけるICTツールの活用と教育実践Ⅱ2016

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 幼保一体化施設における保育に関する研究15―子ども・子育て支援新制度施行1年目の現状と課題―2016

    • Author(s)
      星永・清水玲子・角藤智津子・平林浩一
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 幼保連携型・認定こども園に関する研究Ⅶ-職員の連携を図るための工夫-2016

    • Author(s)
      小菅佳子・星永・角藤智津子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] Handmade Teaching Materials for Students With Disabilities2018

    • Author(s)
      Kiyoji Koreeda, Fumio Nemoto, Michiko Yamazaki
    • Total Pages
      28
    • Publisher
      IGI Global
    • ISBN
      9781522562405
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] CLISP-dd発達検査(ボトムアップ編)解説書2017

    • Author(s)
      小林重雄、是枝喜代治、他
    • Total Pages
      67
    • Publisher
      文教資料協会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 基礎から学ぶ特別支援教育の授業づくりと生活の指導2017

    • Author(s)
      上田征三、高橋実、今中博章、是枝喜代治、他
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] MEPA-R活用事例集-保育・療育・特別支援教育に生かすムーブメント教育・療法2017

    • Author(s)
      小林芳文、是枝喜代治、他
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      日本文化科学社
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi