• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Practical Study on the Curriculum for the Transition from Preschool to Elementary School

Research Project

Project/Area Number 16K01900
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionHiroshima Bunka Gakuen University

Principal Investigator

YAMAZAKI AKIRA  広島文化学園大学, 学芸学部, 教授 (40106761)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 八島 美菜子  広島文化学園大学, 学芸学部, 教授 (40304381)
松井 剛太  香川大学, 教育学部, 准教授 (50432703)
濱田 祥子  比治山大学, 現代文化学部, 講師 (20638358)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords接続カリキュラム / 幼小連携 / 移行 / 特別な配慮 / 特別支援 / 障害 / 就学前施設 / アプローチカリキュラム / スタートカリキュラム / 小学校 / 合理的配慮 / 就学前教育 / カリキュラム / 幼保小連携 / 保幼小接続 / 障害児
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the following issues concerning “the conjunctive curriculum” be-tween preschools and elementary schools: (1) How nursery school and kindergarten teachers and elementary school teachers recognize the current situation and necessary tasks of " the conjunctive curriculum" for children with disorders, (2) How they place “individual educational support plans” and “ individual teaching plans” for children with disorders in the whole curriculums.
The results showed (1) Both nursery school and kindergarten teachers and elementary school teachers recognize the necessity of “ the conjunctive curriculum”, but think further information exchanges are needed, (2)Teachers interests are low in both “the conjunctive curriculum” and “individual teaching plans”, (3) Teachers’ continuous cooperation brings the positive effects.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

幼児教育と小学校教育との連携に関して、幼稚園、小学校、中学校、高等学校でどのような特別支援教育が行われ、それぞれにどのような特徴があり、どうすれば教育課程を中心として、子どもにとって望ましい連携ができるかを明らかにした。とりわけ、令和元年度の研究によって、特に小学校と中学校の特別支援教育に係る学校種の特徴と、連携を中心とした課題や問題点を明らかにした。
また、学校区を一つのシステムとして機能させ、連携に関する課題を克服することが、特別なニーズのある児童生徒に対する支援につながることを明らかにした。このような研究成果は、学術的意義および社会的意義があると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 6 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 幼稚園・小学校・中学校・高等学校における個別の教育支援計画と個別の指導計画の特徴を捉える-NISEデータベースの分析をとおして(2)2020

    • Author(s)
      山崎晃・松井剛太・濱田祥子
    • Journal Title

      広島文化学園大学大学院教育学研究科 子ども学論集

      Volume: 6 Pages: 1-13

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 就学移行期における障害のある子どもへの配慮の引き継ぎ -なぜ就学前の日常的な配慮が小学校で書くようされにくいのか-2019

    • Author(s)
      若林紀乃・植田敏丈・越中康治他7名
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究

      Volume: 27 Pages: 35-43

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼保小接続カリキュラムの意義と課題─保育者と小学校教諭に対するインタビューから─2019

    • Author(s)
      濱田祥子・松井剛太・八島美菜子・山崎晃
    • Journal Title

      比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究

      Volume: 5 Pages: 24-33

    • NAID

      120006600567

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼小接続に係る小学校の実態に関する研究の展望と学習状況 -NISEデータベースの分析をとおして(1)-2019

    • Author(s)
      山崎晃・松井剛太・濱田祥子
    • Journal Title

      広島文化学園大学大学院教育学研究科 子ども学論集

      Volume: 5 Pages: 15-27

    • NAID

      120006776591

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼保小接続カリキュラムの意義と課題 ─ 保育者と小学校教諭に対するインタビューから ─2019

    • Author(s)
      濱田祥子・松井剛太・八島美菜子・山崎晃
    • Journal Title

      比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究

      Volume: 5 Pages: 24-33

    • NAID

      120006600567

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼小接続に係る小学校の実態に関する研究の展望と学習状況 -NISEデータベースの分析をとおして(1)-2019

    • Author(s)
      山崎晃・松井剛太・濱田祥子
    • Journal Title

      子ども学論集

      Volume: 5 Pages: 15-27

    • NAID

      120006776591

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『就学移行期における障害のある子どもへの配慮の引き継ぎ2018

    • Author(s)
      若林紀乃、上田敏丈、越中康治、濱田祥子、中西さやか、廣瀬真喜子、八島美菜子、山崎晃
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究

      Volume: 投稿中

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 親子と教師が安心して学童期に進むために必要なこと:「小学校就学の危機」をめぐる親と保育者と小学校教員のホンネから2019

    • Author(s)
      七木田 敦, 松井 剛太, 真鍋 健, 奥新 恵理, 津川 典子, 河口 麻希, 片岡 晃, 増田 貴人
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Relationship between mother and father of children with autism spectrum disorders (ASD) in Japan.2017

    • Author(s)
      Gota Matsui
    • Organizer
      The 6th Chiayi-Kagawa workshop on Education and Engineering “In search of collaborative avenues between Natio nal Chiayi University and Kagawa University”(oral presentation)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 保育士等キャリアアップ研修テキ スト3 障害児保育:松井剛太(編著)障害のある子どもの理解2018

    • Author(s)
      松井剛太・広瀬由紀・佐藤智恵・吉川和幸・小林徹
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      中央法規出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 研究活動の紹介(cedlab)

    • URL

      https://cedlab.sakura.ne.jp/cedlab2/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi