• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

New Dance Educational Theory to Overcome Gender Bias and Application to Teacher Education

Research Project

Project/Area Number 16K02037
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Gender
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Mito Haruko  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (70361821)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 猪崎 弥生  お茶の水女子大学, 理事・副学長 (00176124)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsジェンダー / 舞踊教育 / 身体表現学 / ダンス・イメージ / ダンス / 教科教育 / ダンスイメージ / スポーツ・イメージ / 舞踊教育学 / 教師教育
Outline of Final Research Achievements

In this study, I conducted the surveys about the manner (a feeling of resistance and sense of shame) toward dance, for ①primary school teachers and ②junior high school physical education teachers in Okayama. As for the result ①,the gender bias was seen firmly, and "creative dance" tended in particular to be seemed as feminine. And also, it became clear that the majority had a feeling of resistance and a sense of shame. As for the result ②, gender bias was seen firmly, and "creative dance" tended in particular to be seemed as feminine. And though the data showed a tendency of the neutralization about a feeling of resistance and a sense of shame toward dance, there were many teachers who had the feeling of resistance and the sense of shame toward dance.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中学校1・2年生のダンスの必修化を受けて、効果的なダンスの授業内容や指導法を検討するために、中学生や中学校教員のダンスに対する意識を明らかにすることは重要な課題である。筆者はこうした認識のもと、これまで教員と中学生の両方を対象にダンスに対するジェンダー・イメージや態度(抵抗感や羞恥心)に関する質問紙調査を2011年より継続的に行ってきた。本研究は、調査対象を小学校教員に広げ、またより広範な中学校教員への調査を行うことによって、より明確な実態を浮き彫りにすることに貢献するものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] カニンガム舞踊における多面性と一貫性-創作技法の変容とその基層にある演者の在り方を中心として-2019

    • Author(s)
      酒向治子
    • Journal Title

      舞踊学

      Volume: 41 Pages: 23-31

    • NAID

      130007872931

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本の身体教育にLODを用いることの意義―多様な動きの習得に着目して―2018

    • Author(s)
      酒向治子,森田玲子,川上暁子
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 169 Pages: 57-64

    • NAID

      120006543388

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校教員のダンスに対するジェンダー・イメージ,抵抗感と羞恥心   - A市公立中学校保健体育教員を対象として ―2017

    • Author(s)
      酒向治子・平田麻里子・猪崎弥生
    • Journal Title

      岡山大学教育学研究科研究集録

      Volume: 166 Pages: 109-113

    • NAID

      120006368133

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校教員のダンスに対するジェンダー・イメージ,抵抗感と羞恥心について2017

    • Author(s)
      酒向治子・平田麻里子・猪崎弥生
    • Journal Title

      岡山大学教育学研究科研究集録

      Volume: 164 Pages: 85-90

    • NAID

      120005997440

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] ジェンダーの視点からみたダンス教 育2018

    • Author(s)
      酒向治子, 竹内元, 宮本乙女, 猪崎弥生
    • Organizer
      日本スポーツとジェンダー学会第17回大会分科会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校教員のダンスに対するジェンダー・イメージ,抵抗感と羞恥心 ー A市公立中学校保健体育教員を対象として ー2017

    • Author(s)
      酒向治子・猪崎弥生
    • Organizer
      日本スポーツとジェンダー学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi