Project/Area Number |
16K02076
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Tourism Studies
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Research Institution | Nara Prefectual University |
Principal Investigator |
Tsuda Yasuhide 奈良県立大学, 地域創造学部, 准教授 (10275349)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
麻生 憲一 立教大学, 観光学部, 教授 (90248633)
角本 伸晃 実践女子大学, 人間社会学部, 教授 (20214421)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 観光物産 / 地域資源 / 地域振興 / 観光振興 / 観光消費 / 土産品店 / アンテナショップ / 観光土産品 / 経済分析 / 土産品 / 観光経済 / 道の駅 / 地域経済 / 観光動線 |
Outline of Final Research Achievements |
As the tourism consumption, the souvenir expenditure in particular brings the inflow of the consumption, expectation that there are quite a few contributions occurs for regional economy. In this study, we classified the sales opportunities in the upper-positioned area of“the tourist souvenirs retail”and clarified a local characteristic the type based on them. It was found that there were economies of agglomeration to exist the higher sale efficiency in a cluster of souvenir shops. We clarified that there was a fraction effect from a theory model. The souvenir developed from local specialties for sale attracts expectation and there are lots of efforts by local governments. We described some problems to incur when a product made from local specialties was sold as a souvenir.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
土産品店が寺社の参道やその最寄り駅に多いことは経験的に知られている。本研究では商業統計を用いて「みやげ品小売り」の上位地域の特徴に基づいて販売機会の類型化を行った。土産品店の集積地では他の商業集積地より販売効率が高い地域があることを示し、経済モデルのシミュレーションによって集積の経済と端数効果があることを明らかにした。多くの地域では、疲弊した経済の再生が課題となっており、観光振興による消費の域内流入に期待が寄せられている。地域の加工品を観光物産にする取組においては、製品の完成度を重視する傾向になることが多いが、販売責任の明確化や店舗への誘客、地域イメージとの摺合せが不可欠であることを明示した。
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