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Possibility of developing and deploying "Bridal Tourism"

Research Project

Project/Area Number 16K02081
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Tourism Studies
Research InstitutionChiba University of Commerce

Principal Investigator

IMAI Shigeo  千葉商科大学, サービス創造学部, 教授 (40596657)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 内田 彩  東洋大学, 国際観光学部, 講師 (60632750)
松本 大吾  千葉商科大学, サービス創造学部, 准教授 (60434271)
石井 裕明  成蹊大学, 経済学部, 准教授 (50548716)
MILLER KEVIN  千葉商科大学, サービス創造学部, 講師 (00751588)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsブライダルツーリズム / ブライダルサービス / ブライダル産業 / リゾートウエディング / 新婚旅行 / 経営学 / 観光振興 / ツーリズム
Outline of Final Research Achievements

Customers in the bridal market are diversifying. On the other hand, new service management and development are required. Recently in Japan, new bridal businesses such as "resort weddings" and "travel marriages" have started to appear, accompanied by "trips for fun."
In this study, we defined weddings at resorts and tourist spots and the accompanying travels as "bridal tourism", and considered the possibility of commercialization. As a result, the definition of bridal tourism was established and some conclusions were obtained, but it was not possible to propose it to industry. We would like to continue research and realize the proposal.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

リゾートウエディングの場合、挙式の場所=旅行地はリゾート地と呼ぶに相応しい地域に限定されやすいのに対して、ブライダルツーリズムは、リゾート地のイメージの無い地域も候補地となる。また、前者は挙式のために旅行するのであって主:従が挙式:旅行となるが、後者は地域に潜む多様な魅力に触れ、その地ならではの歴史や文化を体感する中で挙式もするという「旅行が主」「挙式が従」の旅の企画となる。しかもブライダル産業は裾野が広い上、ブライダルツーリズムであれば、宿泊産業、旅行業、地場産業も含めた土産物産業も関係する。さらに近年訪日外国人が増加するなか、新たなインバウンド向けの魅力になることも期待できる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 近現代日本のブライダル報道Ⅱ大正・昭和中期の記事渉猟とヴェーバーの「資本主義の『精神』」2020

    • Author(s)
      今井重男
    • Journal Title

      千葉商大論叢

      Volume: 第57巻第3号 Pages: 1-25

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 観光地や宿泊施設の広告レイアウトと消費者の心理的距離2019

    • Author(s)
      石井裕明・外川拓・朴宰佑・松本大吾
    • Journal Title

      第34回日本観光研究学会 全国大会 学術論文集

      Volume: 第34回全国大会学術論文集 Pages: 65-68

    • NAID

      40022104861

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新婚旅行の歴史的変遷に関する研究 -1950年代~70年代を中心に-2019

    • Author(s)
      内田彩・今井重男・ケヴィン,ミラー
    • Journal Title

      日本国際観光学会論文集

      Volume: 第27号 Pages: 25-33

    • NAID

      130008030346

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 未婚者が結婚式・披露宴を「行いたい」と考える意識について ~多くの未婚者が「行いたくない」と否定する時代にあって~2019

    • Author(s)
      今井重男
    • Journal Title

      国府台経済研究

      Volume: 第29巻第1号 Pages: 32-50

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 近代日本の新婚旅行―その解明の基礎研究―2017

    • Author(s)
      今井重男
    • Journal Title

      千葉商大論叢

      Volume: 55-1 Pages: 165-182

    • NAID

      120006367647

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 観光地や宿泊施設の広告レイアウトと消費者の心理的距離2019

    • Author(s)
      石井裕明・外川拓・朴宰佑・松本大吾
    • Organizer
      日本観光研究学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Conceptual Association of Vertical Layout in Advertisements and Psychological Distance2019

    • Author(s)
      Hiroaki Ishii・Taku Togawa・Jaewoo Park・Daigo Matsumoto
    • Organizer
      International Conference on Research in Advertising
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新婚旅行の歴史的変遷に関する研究-1950年代~70年代を中心に-2019

    • Author(s)
      内田彩・今井重男・ケヴィン,ミラー
    • Organizer
      国際観光学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 若年未婚者の婚姻儀礼意識調査分析2018

    • Author(s)
      今井重男
    • Organizer
      経営行動研究学会 第 110 回研究部会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 新婚旅行における「温泉地」―1950~60年代を中心にー2017

    • Author(s)
      内田彩・今井重男
    • Organizer
      日本温泉地域学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

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