A study of the construction of industrial tourism fused in culture and industry
Project/Area Number |
16K02091
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Tourism Studies
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Research Institution | Nagoya Gakuin University |
Principal Investigator |
koike Yoshikazu 名古屋学院大学, 現代社会学部, 教授 (50340063)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 物語観光 / 伝統産業 / 文化資源ストック / 産業と文化の循環 / 広域連携 / 産業観光 / 文化資源 / 輸出陶磁器 / 消費と創造 / 地域デザイン / 文化資本 / 広域分業 / 経済史 / 地場産業 |
Outline of Final Research Achievements |
Traditional industries,facing the danger of declining,have the potential to create new industries by making use of the cultural resources accumulated in the area.This can be achieved by integrating cultural resources as stories and rebuilding relationship with consumers as well as tourists.In this study,the example of ceramic production areas(Seto/Mino)was illustrated as having a cooperative division of labor with Nagoya,the export base of modern ceramic.The author made it clear that the possibility of industrial creation was assisted by an industrial tourism model in which culture and industry were fused.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
陶磁器産業の衰退要因として消費者との関係性が「貨幣を媒介した経済」関係に重点が置かれ、地域の文化資源ストックとの関係が希薄化したことにあることが分かった。地産の伝統産業は、その歴史的な過程の中で蓄積された文化資源を「物語」として編集して、消費者との接点を測る「物語観光」の推進により、時代に即応した産業(生業)として蘇生可能であることが分かった。すなわち、生産→文化(観光)→生産の循環を生む観光モデルである。それは、今日でも産業の基盤のある地域のみならず名古屋市のような産業の基盤が乏しくなった地域でも広域的な物語(意味づけ)によって、新たな生業を創造可能なことが、社会実験の過程で検証された。
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Report
(5 results)
Research Products
(14 results)