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The Study on Repeat Purchasing Behavior on Cross-Border Electronic Commerce of Travel Souvenirs

Research Project

Project/Area Number 16K02095
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Tourism Studies
Research InstitutionMomoyama Gakuin University

Principal Investigator

TSUJIMOTO NORIKO  桃山学院大学, 経営学部, 教授 (80633958)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords観光土産 / 地域活性化 / インバウンド観光 / 越境EC / 消費者購買行動 / 中国人旅行者 / リピート購買 / ブランド認知 / 知覚リスク / 消費者行動 / 観光 / 商品開発
Outline of Final Research Achievements

This study proposes a new viewpoint on the travel souvenir purchasing behavior of Chinese tourists in Japan. The purchase of a travel souvenir is typically a one-time purchase by a tourist during a visit to a location. To increase the sales of travel souvenirs, it is important to promote repeat purchases.
The study noted the following. First, visits by Chinese middle-class tourists increased in 2016. Second, as for the person with multiple visit-to-Japan experiences, repeat purchases of travel souvenirs may increase. Third, Hokkaido has succeeded in improving Chinese tourist awareness of specialty products, Chinese tourists have a strong intention to purchase on-line after returning home, and the purchase intention for seasonal agricultural products is particularly strong. Fourth, a recipient who visited Japan tends to buy the same souvenir received after he/she received it. Fifth, a recipient who visited Japan tends to have brand awareness of receiving souvenirs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、まず、今までの観光研究ではほとんど論じられていない越境ECによる観光土産のリピート購買について焦点をあてたこと、次に、これまで伝統的なマーケティング論においては買い手と売り手の関係が主に論じられてきたが、売り手と買い手に加えて受け手に焦点をあてたことである。
社会的意義は、まず、越境ECによる販路のグローバル化を実現に寄与することで、季節変動が大きい観光産業の閑散期における商品の需要を高め経済的安定が期待できること、次に、インバウンド観光に対応した観光土産の商品開発の知見が得られることである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] インバウンド観光における観光土産の受け手に関する研究-受け手の訪日経験と購買行動の関係について-2019

    • Author(s)
      辻本法子
    • Journal Title

      桃山学院大学総合研究所紀要

      Volume: 45

    • NAID

      120006770206

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] インバウンド観光における中国人旅行者の観光土産の購買行動-購買行動の変化とブランド認知について-2018

    • Author(s)
      辻本法子
    • Journal Title

      桃山学院大学総合研究所紀要

      Volume: 44 Pages: 41-55

    • NAID

      120006644028

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Purchasing Behavior of Chinese Tourists at Popular Visiting Areas in Japan2017

    • Author(s)
      Noriko Tsujimoto
    • Journal Title

      Journal of Global Tourism Research

      Volume: 2(2) Pages: 99-104

    • NAID

      130007791324

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] インバウンド観光における観光土産の購買行動‐中国人リピーター旅行者の特徴‐2017

    • Author(s)
      辻本法子
    • Journal Title

      甲南経営研究

      Volume: 57 Pages: 17-37

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 観光土産の受け手の消費者行動-中国における越境ECによる連鎖消費-2018

    • Author(s)
      辻本法子、荒木長照
    • Organizer
      第15回 観光情報学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] インバウンド観光における中国人旅行者の観光土産の購買行動 -2016年と2013年の購買行動の差異について-2017

    • Author(s)
      辻本法子
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中国人旅行者の観光土産の購買行動‐観光土産のブランド認知について‐2016

    • Author(s)
      辻本法子
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Place of Presentation
      大阪大学中之島センター(大阪市)
    • Year and Date
      2016-11-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] インバウンド観光における観光土産の購買行動‐観光地域による差異‐2016

    • Author(s)
      辻本法子
    • Organizer
      地域活性学会
    • Place of Presentation
      小布施町役場(長野県小布施町)
    • Year and Date
      2016-09-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 中国人旅行者の観光土産の購買行動に関する研究‐リピーターの特徴‐2016

    • Author(s)
      辻本法子
    • Organizer
      観光情報学会
    • Place of Presentation
      和歌山大学(和歌山市)
    • Year and Date
      2016-07-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 地域活性化のための観光土産マーケティング‐熊本県のケーススタディ‐2017

    • Author(s)
      荒木長照、辻本法子、 田口順等、朝田康禎
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      大阪公立大学共同出版会
    • Related Report
      2016 Research-status Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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