• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comprehensive study on the concept of relation in Vaisesika philosophy

Research Project

Project/Area Number 16K02173
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Chinese philosophy/Indian philosophy/Buddhist studies
Research InstitutionThe Nakamura Hajime Eastern Institute

Principal Investigator

Hirano Katsunori  公益財団法人中村元東方研究所, その他部局等, 専任研究員 (70513737)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsヴァイシェーシカ学派 / 結合関係 / 内属関係 / パダールタダルマサングラハ / ヴィヨーマヴァティー / ニヤーヤカンダリー / キラナーヴァリー / 存在論 / 『パダールタ・ダルマ・サングラハ』 / 『ヴィヨーマヴァティー』 / 『ニヤーヤカンダリー』 / 『キラナーヴァリー』 / ヴァイシェーシカ / 分離 / パダールタ・ダルマ・サングラハ / ニヤーヤ・カンダリー / 普遍
Outline of Final Research Achievements

The project has analyzed of the concept of relation under the purpose of reconsidering the Vaisesika ontology. The analysis has been made through the Disjunction (vibhaga) Chapter in the texts of Vaisesika in order to understand the concept of Conjunction (samyoga) from a different angle. Disjunction is an opposite concept of Conjunction. The analysis has showed that the Vaisesika ontology does not establish without Conjunction and Disjunction when the structure of world which the Vaisesika school insists on is seen from a viewpoint of generation and destruction of things. Therefore, the viewpoint of the projects could be a valid for showing a new aspect of the Vaisesika ontology.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ヴァイシェーシカ学派の<関係>概念に着目した本研究の成果には2つの学術的意義がある。
(1)<関係>概念に着目した本研究は、従来のように実体や普遍などの<結び付けられるもの>(関係項)に着目する見方とは異なっている。そのため、同学派の存在論の新たな特徴を明らかにすることができた。
(2)<関係>概念は同学派だけでなく、他学派の存在論においても重要な役割を担っている。従って、<関係>概念を精緻に分析した本研究はインド哲学全般の存在論を概観する際に有益となる知見を示した。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 『ヴァイシェーシカ・スートラ』10.7を巡る解釈について2020

    • Author(s)
      平野克典
    • Journal Title

      『印度学仏教学研究』

      Volume: 68(2) Pages: 1076-1071

    • NAID

      130007899183

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ニヤーヤ・ヴァイシェーシカ学派の「普遍の定義」の再検討2017

    • Author(s)
      平野克典
    • Journal Title

      印度学仏教学研究

      Volume: 65(2) Pages: 776-782

    • NAID

      130006314809

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 『パダールタ・ダルマ・サングラハ』の「結合関係の章」に引用される『ヴァイシェーシカ・スートラ』10.7を巡る解釈について2020

    • Author(s)
      平野克典
    • Organizer
      日本印度学仏教学会第70回学術大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] A Re-examination of the Definition of Universal in the Nyaya-Vaisesika2018

    • Author(s)
      Katsunori HIRANO
    • Organizer
      17th World Sanskrit Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ヴァイシェーシカ学派の「普遍の定義」の再検討2016

    • Author(s)
      平野克典
    • Organizer
      日本印度学仏教学会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2016-09-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi