Project/Area Number |
16K02241
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Aesthetics and studies on art
|
Research Institution | Kagoshima University |
Principal Investigator |
Umebayashi Ikuko 鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (10406324)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
|
Keywords | フリードリヒ・エックシュタイン / アントン・ブルックナー / フーゴー・ヴォルフ / 音楽愛好家 / 音楽理論 / ユダヤ人 / 音楽学 |
Outline of Final Research Achievements |
This study clarified the concrete contributions of a music lover to composers in Vienna in the 19th century. Friedrich Eckstein, a Jewish business owner, directly supported Anton Bruckner and Hugo Wolf through various activities, both material and creative. Eckstein also attempted to place Bruckner’s music theory in its proper historical context when he left the content of the theory he learned from Bruckner in unpublished writings.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、19世紀ウィーンにおける音楽愛好家の活動を具体的な事例から検討することで、作曲者が主で、愛好家が従なのではなく、双方が異なる立場から当時の音楽文化を共に創り上げたという考えにより、音楽愛好家が当時の音楽の発展に果たした役割を明確にすることができた。また、愛好家側の資料を考察することで、ブルックナーの音楽理論研究と、ヴォルフの人物像、並びに書簡内容研究の充実を図ることができた。
|