Project/Area Number |
16K02248
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Aesthetics and studies on art
|
Research Institution | Higashi Nippon International University |
Principal Investigator |
Tanaka Miwako 東日本国際大学, 健康福祉学部, 准教授 (10581093)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
|
Keywords | 障害 / 障害の美学 / 身体 / アート / 即興 / アール・ディフェランシエ / 障害学 / 芸術 / 表現 / 美学 / 中動態 / 身体表現 / アール・ブリュット / 芸術実践 / 障害者アート / アウトサイダー・アート / 知的障害 / 障害美学 |
Outline of Final Research Achievements |
This research aims to explore the “aesthetics” of artistic expressions by disabled people. By analyzing the “different art” advocated by the CREAHM in Belgium, which is an organization for artists with intellectual or mental disabilities, it regards aesthetics as created from the interrelationships of the art workshops, and the cultural background of such creative fields as interwoven in the trends of the arts and disabilities. The research also shows two perspectives of disability aesthetics in the disability arts. In Western countries, disability aesthetics are based mainly on experiences of disability (the aesthetics of form); however, at the CREAHM, they are found in improvisational expressions in which creativity itself is embodied (the aesthetics of improvisation).
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果により、障害学において英米を中心として論じられてきた障害者アートの潮流と、美術史など芸術分野において論じられてきた「アール・ブリュット」「アウトサイダー・アート」の潮流を相対化し、関連づけていくことが可能となる。障害者アートが盛んに実践されるようになった現在、ベルギーのクレアムにおける芸術実践を考察の中心に据えてた本研究は、障害者の芸術表現を芸術文化研究に位置づけ、再評価を促すものである。
|