Project/Area Number |
16K02301
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Art at large
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Research Institution | Tokyo National University of Fine Arts and Music |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
前島 志保 東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 准教授 (10535173)
山本 美紀 奈良学園大学, 人間教育学部, 教授 (60570950)
白井 史人 名古屋外国語大学, 世界教養学部, 講師 (20772015)
紙屋 牧子 独立行政法人国立美術館東京国立近代美術館, 企画課, 研究員 (20571087)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 芸術研究 / 雑誌研究 / 文化施設 / 関西モダニズム / 芸術諸学 / 地域研究(関西) |
Outline of Final Research Achievements |
The full particulars of the wide-ranging activities of the “Osaka Asahi Kaikan,” which was a comprehensive cultural facility, were detailed through the cooperation of specialists in various fields (Western music, Japanese music, fine art, theater, film, literature, research on magazines, etc.) in order to depict a new aspect of the “Kaikan” as a forum for interaction between genres. In addition to comprehensive analysis of “Kaikan geijutsu,” which was the facility’s bulletin that was published for over 20 years, expansive research on all of the activities of the foundation that served as the operating body of the facility shed further light on its cultural principles and strategies, making it possible to reassess the unique standpoint of the “Kaikan” and its bulletin amid the cultural conditions of the time, as well as their role, historical significance, and range of influence, with higher precision.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
戦前・戦中・戦後と一貫して大阪文化の中心としての役割を果たした大阪朝日会館の分析を通して、戦後から現代に繋がる文化とそれ以前との間に断絶ではなくむしろ多くの重要な連続性を明らかにしたこと、特に占領地における文化活動の戦後の文化的発展への重要な影響例を指摘出来たことは、関西モダニズム研究に止まらず広く日本の戦後文化史研究にとっても示唆的な成果であると考えられる。また中央/官主導ではない、一私企業の厚生事業の一環として打ち出された文化戦略がその土地固有の文化条件の中で独自の展開を遂げ、重要な歴史的影響を与えた一事例を明らかにした事は、日本の文化史研究全体に対しても意義のある貢献であったと思われる。
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