Project/Area Number |
16K02313
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Art at large
|
Research Institution | Kochi University |
Principal Investigator |
matsushima tomohide 高知大学, 教育研究部人文社会科学系人文社会科学部門, 准教授 (60533594)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
野角 孝一 高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 講師 (50611084)
荒井 経 東京藝術大学, 大学院美術研究科, 教授 (60361739)
高林 弘実 京都市立芸術大学, 美術学部/美術研究科, 准教授 (70443900)
|
Research Collaborator |
Kinjo Masanori
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
|
Keywords | 絵金 / 芝居絵屏風 / 土佐 / 神社祭礼 / 民衆 / 科学的分析 / 雨乞い / 自然災害 / 祭礼 / 民俗 / 文化財 / 部落 / 民俗学 / 地域文化 / 絵画 |
Outline of Final Research Achievements |
We thought that it would be impossible to understand Ekin's "painting", a popular art, not merely as an example of modern Japanese painting, but by studying the artistic evaluation and the role in the community once in isolation.When examining the role of Shibai-e, considering the history of Shinto shrine festivals again, there is a history of largely dismantling the form of indigenous religion connected with the people along with the unification of the ceremonies by the merger of Shinto shrines of the Meiji era. However, the festival of Tosa using ekin's Shibai-e said to be heresy or anti-system, which appeared at the end of the Edo period, is a place of faith where the thoughts of Tosa people resisting the modernization society since the Meiji era It can be thought that it is something that appeared as a form through the shrine.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、絵画作品の色材や支持体を特定する科学的調査と、作品を用いる祭礼の歴史や状況の民俗学的調査を合わせ、文化継承の原動を学際的に研究する研究手法に特色がある。絵画の物質的・表現的特性の見地から現象としての祭礼を研究し、絵画の役割を解き明かす研究である。異端又は反体制的と言われた絵金の芝居絵屏風を用いた土佐の祭礼が、明治以降、世相に影響され新たな芸術を受け入れ伝承して来た理由とすれば、「大衆の文化創造」の原動に及ぶ研究結果が得られると予想する。この結果は、日本の近代史を地方から再認識することにつながり、新たな日本大衆芸術の理解に新たに貢献すると考える。
|