The Reception of "the historical avant-garde"by the postwar German art
Project/Area Number |
16K02335
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Art at large
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Research Institution | Musashi University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | ダダ / 美術 / 前衛 / アヴァンギャルド / 戦後アート / ドイツ / ポストモダン / ジェンダー / ドイツ美術 / 戦後ドイツ / 前衛芸術 / 現代アート / 芸術諸学 / 美術史 / ドイツ文化 / 表象文化論 |
Outline of Final Research Achievements |
This research investigates, how the so-called prewar “historical avant-garde”, particularly the radical Dadaism, was revalued by the academic study and art exhibitions of postwar West-Germany. Likewise, it also examines, how artists of the postwar generation found recourse to the innovative styles and techniques created by avant-garde artists of the former generation, adopting such methods in their artworks. As a result, this research elucidated that the valuation of the Dadaism had been distinctly changed throughout the course of its reception, that is, from the point of rediscover in the 1950’s to the era of academic study in the 1980’s, which was influenced by the theoretical currents like feminism and postmodern thoughts.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ダダイズムは、通常の20世紀美術史においては、シュルレアリスム誕生までの過渡的な前史として語られる傾向にあるが、戦後ドイツのダダ受容では、ダダを自律的な前衛芸術として位置づけ、現代芸術との関連において評価する研究動向がつよいことが分かった。またその際、ダダの意味づけは、1950~60年代の政治性を重視する見方から、70~80年代の笑いやシニシズムといった精神と思想のパラダイム転換を重視する見方へと、時代の思潮を反映させるかたちで変化していることも判明し、前衛芸術と現代の社会・文化との関係を考える重要な手がかりを得られた。
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Report
(4 results)
Research Products
(14 results)