Research on theorizations about materiality
Project/Area Number |
16K02348
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Art at large
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Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 映像 / メディア / 芸術 / 現代哲学 / 情報 / 新しい唯物論 / 哲学 / イメージ / 映画 / 技術 |
Outline of Final Research Achievements |
What has been done in this research project is a mapping of theorizations on the question of image and materiality. Firstly, not only many theorizations in image studies and media studies, but also discourses in new tides in philosophy and others (New Materialism, Speculative realism and so on), and furthermore practices in art works employing visual images have been showing strong theoretical concerns with materiality in visual images, in Europe, North America, and Asia. And this project examines, to a certain extent, a sort of genealogical analysis on those theorizations.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
一見抽象的な理論化言説の動向に関わる研究であるものの、並走する、同時に芸術作品における実践的思考の調査もおこないえたがゆえに、理論化言説の整理のみならず、難解とされたり同時代芸術作品に関するマッピングについても一定程度作成することができた。 結果、国内外の代表的な研究者とその動向を整理する共同討議を著作物としてまとめ『マテリアル・セオリーズ』(人文書院、2018年)として刊行し、高い評価も受けた。さらに、日本における映像の歴史を物質性をめぐる観点から整理した論文を、フランスはポンピドーメッスで開催された現代日本芸術展「JAPANORAMA」展の図録(2017年)に発表することもできた。
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Report
(5 results)
Research Products
(8 results)