Project/Area Number |
16K02541
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
European literature
|
Research Institution | Osaka City University |
Principal Investigator |
Shirata Yuki 大阪市立大学, 大学院文学研究科, 准教授 (00549719)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高井 絹子 大阪市立大学, 大学院文学研究科, 教授 (20648224)
辻 昌子 大阪市立大学, 大学院文学研究科, 都市文化研究センター研究員 (20771918)
長谷川 健一 大阪市立大学, 大学院文学研究科, 准教授 (50597648)
|
Research Collaborator |
SUGIYAMA Mao
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | 新しい芸術 / 近代性 / 装飾 / 応用芸術 / アール・ヌーヴォー / 即物的芸術 / 世紀転換期 / 装飾芸術 / デカダンス思想 / 応用芸術運動 / ナショナリズム / 規格化論争 / 蒐集 / メディア / 「規格化」論争 / ドイツ工作連盟 / ウィーン工房 / ユダヤ系メセナ / ムテジウス / 即物性 / 大衆ジャーナリズム / 美的趣味 / 独仏語圏文化 |
Outline of Final Research Achievements |
This study explores the applied arts movement in Europe during the period of transition between the 19th and 20th centuries. We revealed the connections and the differences between the theories and practices proposed in Belgium, France, Austria and Germany by investigating the relationships among these countries. We also examined artists' and critics' arguments on modern "new arts" and their relationship with contemporary politics, industries and public opinion in each country: we confirmed that "new arts" styles emerged in conditions influenced by market competition with the cultural advantage of originality among the artists’ countries and social classes.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
アール・ヌーヴォーやユーゲントシュティールの先行研究が明らかにしてきたジャポニスムやケルトなどの影響源、思想的背景からの運動の理念的な解明に加えて、国家や地域、社会階層間の関係性に着目し、理論やメディアの言説傾向を読み直すことによって、応用芸術のスタイル傾向を決定づけていく社会的要因を明らかにする研究としての可能性を示した。また4カ国の地域的特性を掘り下げながら、その総体を俯瞰することにより、欧州大陸における応用芸術の動向をよりダイナミックに捉える視点が拓かれてきた。
|