A study on the relationship between Eastern thought and Neo-Thomism in Claudel's theory of Japan
Project/Area Number |
16K02543
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
European literature
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Research Institution | Keio University |
Principal Investigator |
ODE Atsushi 慶應義塾大学, 法学部(日吉), 教授 (90365461)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | フランス文学 / 日仏文化交流史 / クローデル / 比較文学 / 象徴主義 / トマス・アクィナス / 日仏交流史 / 東洋思想 / ポール・クローデル / 日仏交流 / スコラ哲学 / 日本思想 / 国学 / 仏文学 / 思想史 |
Outline of Final Research Achievements |
This study analyzes the influence of Japanese classical literature, theater, Kokugaku, Shintoism, Buddhism and Taoism in the critique of Japan written byPaul Claudel who stayed in Japan as the French ambassador to Japan from 1921 to 1927. It clarified that Claudel understood these Japanese cultures and ideas in relation to Thomism and incorporated them into his own literature. Claudel was particularly interested in the view of soul from the ideology of Norinaga Motoori and Atsutane Hirata, and I was able to highlight that it was the basis of his understanding of Japan. I made it clear that Claudel used Thomas Aquinas to translate these ideas of Kokugaku and thought that Japanese painting and performing arts were mediators of recognizing Transcendent.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでのクローデル研究では、日本文化の理解者、紹介者という面の分析が強かったが、本研究では、クローデルが日本の古典芸能や古典文学を受容し、それを意図的にスコラ学で読み換えて換骨奪胎し、独自のものにしていることを分析した。そのことによって単なる日本理解者・紹介者ではなく、クローデルの文学活動の本質的な部分で日本文化と関わっていることを明らかにできた。こうして得られた成果は、2018年の一連の企画、とりわけ神奈川近代文学館で行った展覧会と日仏会館で行った国際シンポジウムを行ったことで、日本のフランス学の基礎を築いたにもかかわらず、あまり知られていないクローデルを再評価する契機を作ることができた。
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Report
(6 results)
Research Products
(9 results)