• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A sociolinguistic study of learning methods of communication skills in group discourse of children

Research Project

Project/Area Number 16K02684
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Linguistics
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

TATSUTOMI Yohji  佐賀大学, 教育学部, 教授 (40367983)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords教室談話 / グループコミュニケーション / グループ学習 / グループコミュニケーション力 / グループ談話 / コミュニケーション力 / モニタリング / 国語科単元学習
Outline of Final Research Achievements

What has become clear in this study is that "10 communication skills are required for a group discussion to be creative". The following is the result of the study. ①We need to respect the discourse participants. ②We need to share the value of the discourse. ③Plans are needed to advance the discourse. ④ We need to provide an opportunity to discuss. ⑤ It is necessary to discuss while thinking. ⑥ We need to check the grounds of our ideas during the discourse. ⑦ We need to discuss while thinking about new issues. ⑧ We need to discuss while fixing our thoughts. ⑨ We need to talk in multiple explanations. ⑩ You need to use a vocabulary that everyone can understand.
We think that this gives a big suggestion to the teaching method of dialogue in future Japanese school education where dialogue learning is emphasized.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2020年以降の新学習指導要領では「主体的・対話的で深い学び」の実現が求められているが,対人で的な「対話的な学び」のためにはグループコミュニケーション力の習得が必要である。「声の大きさや速さ」等の音声的な技術だけではなく,「誰と話し合うか,何のために話し合うか,話し合いをどのように創りあげるか」という談話を創造的なものにするための社会的技能が必要である。
「児童生徒のグループ談話におけるコミュニケーション力の習熟方法の社会言語学的研究」は,グループ談話を創造的なものにしたいと願いながらも,それを実現させるための具体的な指導法をもたない教師にとって,有効な指導法を示唆するものであると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 創造的なグループ談話を創造するために教師が行ってきたことのリフレクション2019

    • Author(s)
      達富洋二
    • Journal Title

      九州国語教育学会紀要

      Volume: 第8号

    • NAID

      40021998111

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 創造的なグループ談話に必要なコミュニケーション力とはどのようなものか2018

    • Author(s)
      中尾聡志,達富洋二
    • Journal Title

      九州国語教育学会紀要

      Volume: 7 Pages: 54-69

    • NAID

      40021626874

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 問いを立てることからはじめる単元の創造2018

    • Author(s)
      達富洋二
    • Journal Title

      佐賀大国語教育

      Volume: 2 Pages: 22-31

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教科教育におけるICT活用の理論と実践2017

    • Author(s)
      達富洋二,栗山裕至,和田学,中西雪夫,中村隆敏,角和博
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: 35 Pages: 85-100

    • NAID

      120006990456

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] グループ談話では何が起こっているか2017

    • Author(s)
      達富洋二,田﨑信子
    • Journal Title

      九州国語教育学会紀要

      Volume: 6 Pages: 89-108

    • NAID

      40021163211

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 読みなずむ子どもが動き出す読みがいのある単元の創造-国語教室の創造/子どもが自ら問いをもつこと-2017

    • Author(s)
      達富洋二
    • Journal Title

      佐賀大国語教育

      Volume: 1 Pages: 27-38

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中学校国語科単元学習におけるコンパクトライティングの有効性(2)-単元「伝統的な言語文化」-2017

    • Author(s)
      田﨑信子,達富洋二
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: 34 Pages: 23-40

    • NAID

      40021163992

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校国語科単元学習におけるコンパクトライティングの有効性(2)-単元「物語の読解」-2017

    • Author(s)
      西原宏一,達富洋二
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: 34 Pages: 11-21

    • NAID

      40021163987

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] グループ談話の参加者が「この談話を創造的なものにしよう」と自覚することの効果2018

    • Author(s)
      達富洋二
    • Organizer
      九州国語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生の理解語彙と表現語彙-子どもはその語彙で満足しているのか-2018

    • Author(s)
      達富洋二
    • Organizer
      佐賀大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科学習におけるグループ談話の傾向 ―グループでは何が起こっているか―2017

    • Author(s)
      達富洋二
    • Organizer
      九州国語教育学会 福岡大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学校国語科おけるグループ談話の傾向2016

    • Author(s)
      達富洋二
    • Organizer
      第7回 九州国語教育学会
    • Place of Presentation
      福岡教育大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi