A sociolinguistic study of learning methods of communication skills in group discourse of children
Project/Area Number |
16K02684
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Linguistics
|
Research Institution | Saga University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
|
Keywords | 教室談話 / グループコミュニケーション / グループ学習 / グループコミュニケーション力 / グループ談話 / コミュニケーション力 / モニタリング / 国語科単元学習 |
Outline of Final Research Achievements |
What has become clear in this study is that "10 communication skills are required for a group discussion to be creative". The following is the result of the study. ①We need to respect the discourse participants. ②We need to share the value of the discourse. ③Plans are needed to advance the discourse. ④ We need to provide an opportunity to discuss. ⑤ It is necessary to discuss while thinking. ⑥ We need to check the grounds of our ideas during the discourse. ⑦ We need to discuss while thinking about new issues. ⑧ We need to discuss while fixing our thoughts. ⑨ We need to talk in multiple explanations. ⑩ You need to use a vocabulary that everyone can understand. We think that this gives a big suggestion to the teaching method of dialogue in future Japanese school education where dialogue learning is emphasized.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2020年以降の新学習指導要領では「主体的・対話的で深い学び」の実現が求められているが,対人で的な「対話的な学び」のためにはグループコミュニケーション力の習得が必要である。「声の大きさや速さ」等の音声的な技術だけではなく,「誰と話し合うか,何のために話し合うか,話し合いをどのように創りあげるか」という談話を創造的なものにするための社会的技能が必要である。 「児童生徒のグループ談話におけるコミュニケーション力の習熟方法の社会言語学的研究」は,グループ談話を創造的なものにしたいと願いながらも,それを実現させるための具体的な指導法をもたない教師にとって,有効な指導法を示唆するものであると考えられる。
|
Report
(4 results)
Research Products
(12 results)