Cross-linguistic influence in the narratives of simultaneous bilingual children
Project/Area Number |
16K02701
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Linguistics
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Research Institution | Rikkyo University |
Principal Investigator |
MORI Satomi 立教大学, 異文化コミュニケーション学部, 教授 (90305392)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
祐乗坊 由利 玉川大学, ELFセンター, 助教 (80773465)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 二言語習得 / 言語間相互作用 / ナラティヴ / 日本語、英語 / トピック維持 / 連結表現 / 同時バイリンガル / 学童期バイリンガル / 日英バイリンガル / 言語相互作用 / 項構造 / ナラティヴ構造 / 日英バイリンガル児童 / 日英同時バイリンガル児童 / 学童期 / 言語学 / 談話研究 |
Outline of Final Research Achievements |
In the current study we constructed narrative corpus of Japanese-English school-age bilinguals, and analyzed the level as well as the directionality of cross-linguistic influence between the two languages in (1) topic maintenance (referent introduction, re-introduction and maintenance) and in (2) narrative structure of connecting events (use of connectives denoting causal relationship vs. temporality). Analysis (1) showed that the influence is most likely to occur at re-introduction which requires integration of various levels of information, and analysis (2) reports a bi-directional influence in how events are connected in the narratives, both of which contribute to the understanding of the unique characteristics of bilingual speech.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
未だ数少ない日英バイリンガル児童のナラティヴにおける言語間の影響、その長期的な分析を行い、言語間相互作用が幼児期の言語発達段階だけではなく、学童期のバイリンガル児童にも見られることを示した。また、トピック維持の分析からは、言語間の影響を「受けやすい構造」についての理論構築に貢献し、ナラティヴ構造の分析においては事態把握の違いについては両言語の特徴が影響し合い再構築が生じるというモデルに貢献している。 複数言語環境下で育つ子供たちの言語能力の特徴を把握する研究として貴重なデータを提供しており、今後増加が予想されるバイリンガル児童の言語能力の理解の一助となることが期待される。
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Report
(5 results)
Research Products
(13 results)