• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on supporting native speakers of Japanese who converse with non-native speakers of Japanese

Research Project

Project/Area Number 16K02790
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Ito Miki Yokoyama  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (00325903)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高橋 圭介  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (20455108)
伊藤 恵  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (30303324)
Research Collaborator OKUNO Taku  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (30360936)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords日本語教員養成 / 日本語教師教育 / 書き換え / やさしい日本語 / 観光 / 学び / 言語調整 / 日本語教育 / リライト / 振り返り / 日本語学 / 教育工学 / 言語学
Outline of Final Research Achievements

This study examines how Japanese native speakers could be effectively supported while paraphrasing activities carried out for non-native Japanese speakers. This study conducted paraphrasing activities by native speakers of Japanese and analyzed the data both from linguistic and educational perspectives. The findings of this study shows that these paraphrasing activities can work effectively as one of the learning activities for students enrolled in the Japanese language teacher training program. In addition, it also implies that these paraphrasing activities may help people in general who would like to interact with international tourists more actively. Future research is expected to focus on developing a system so that general Japanese native speakers can participate in paraphrasing activities more freely, and can communicate with Japanese non-native speakers in various social contexts.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究はより多くの一般の日本語母語話者の日本語を用いた外国人との関わりを促進することを目指しており、日本語母語話者が日本語非母語話者と日本語でコミュニケーションを行う際に生じ得る問題を扱ってきた。また、本研究で開発した支援システムを用いて産出を試みてきたやさしい日本語は、日本語教育に従事する研究者が作りあげたものではなく、日本語母語話者が作成してきたという点も、注目すべき特徴である。
多文化共生社会において日本人と外国人が信頼関係を築き、相互理解を深めるために、このような日本人からの働きかけを促すことは有意義であると考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 海外で活躍することを前提とした日本語教師教育におけるやさしい日本語の活用―地域における書き換え活動をとおして―2019

    • Author(s)
      伊藤(横山)美紀、高橋圭介、伊藤恵、奥野拓
    • Journal Title

      国際地域研究

      Volume: 1 Pages: 152-164

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 難解な日本語をやさしい日本語へ書き換える際にみられた特徴 ―書き換えデータとインタビューデータより―2018

    • Author(s)
      伊藤(横山)美紀、髙橋圭介、伊藤恵、長内一真、奥野拓
    • Journal Title

      人文論究

      Volume: 87 Pages: 9-19

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 観光客向け展示物のやさしい日本語への書き換えに関する考察2017

    • Author(s)
      伊藤(横山)美紀、髙橋圭介、伊藤恵、木塚あゆみ
    • Journal Title

      人文論究

      Volume: 86 Pages: 1-8

    • NAID

      40021189547

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 日本語話者が日本語非母語話者を意識した書き換えを通して得る学びについての考察 An Examination of What Japanese Native Speakers Can Learn from Paraphrasing Activities Carried Out for Non-native Japanese Speakers2018

    • Author(s)
      伊藤(横山)美紀、伊藤恵、奥野拓、高橋圭介
    • Organizer
      ICJLE-Venezia (2018年日本語教育国際研究大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語母語話者が日本語非母語話者を意識した書き換えを通して得る学びについての考察/An Examination of What Japanee Native Speakers Can Learn from Paraphrasing Activities Carried Out for Non-Native Japanese Speakers2018

    • Author(s)
      Miki Yokoyama Ito, Kei Ito, Taku Okuno and Keisuke Takahashi
    • Organizer
      ヴェネチア2018日本語教育国際研究大会(Venezia ICJLE 2018)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 函館リトファスゾイレ理解支援システムの提案とやさしい日本語化の試み2017

    • Author(s)
      長内一真、奥野拓、伊藤美紀
    • Organizer
      観光情報学会第16回研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] リトファスゾイレとスマホアプリを用いたやさしい日本語並行表示による観光情報支援の試み2016

    • Author(s)
      伊藤恵、長内一真、奥野拓、木塚あゆみ、伊藤(横山)美紀、髙橋圭介
    • Organizer
      観光情報学会第14回研究発表会
    • Place of Presentation
      近畿大学産業理工学部(福岡キャンパス)
    • Year and Date
      2016-11-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 観光客向け展示物のやさしい日本語への書き換えに関する考察2016

    • Author(s)
      伊藤(横山)美紀、伊藤恵、木塚あゆみ、髙橋圭介
    • Organizer
      BALI-ICJLE (2016年日本語教育国際研究大会)
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center (BNDCC)(インドネシア・バリ)
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] これやさしいか―日本語のやさしさを判定します―

    • URL

      http://koreyasashiika.appspot.com/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 南北海道の文化財

    • URL

      http://donan-museums.jp/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] これやさしいか

    • URL

      http://koreyasashiika.appspot.com/

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi