• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Japanese Language Learning Materials for Beginners to Participate in Activities at Research Laboratories

Research Project

Project/Area Number 16K02791
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionMuroran Institute of Technology

Principal Investigator

Yamaji Naoko  室蘭工業大学, 大学院工学研究科, 准教授 (40588703)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) アプドゥハン 恭子  九州工業大学, 教養教育院, 教授 (00184630)
因 京子  日本赤十字九州国際看護大学, 看護学部, 教授 (60217239)
曲 明  室蘭工業大学, 大学院工学研究科, 准教授 (60727064)
Research Collaborator Chinami Kyoko  
Suto Hidetsugu  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords研究留学生 / 研究室コミュニティ / 日本語会話入門 / 教室外環境 / 動機づけ / 主体的学習 / 動機付け / 日本語教育
Outline of Final Research Achievements

We developed a teaching method in Japanese including a course book titled "Everyday Interactions at/around Laboratory” to help graduate-level international students and researchers who arrive without previous knowledge of Japanese assuming that English will be the communication medium. As the learners can spare very limited time for attending formal instructions, we focused on promoting their learning skills to make most of their environment, i.e.the laboratory where Japanese is dominantly, if not exclusively, used. Our method encouraged the learners to observe actual communication happening around them to know what they should learn and to actively participate in interactions with others. At the completion of the course, the learners with an enthusiasm to join in the Japanese-dominant community at the laboratory highly appreciated the contents and learning activities offered by our method.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語学習を前提としない留学は今後も増加すると予想されるが、研究の幅や将来の可能性を広げるという点でも日本語によるコミュニケーション力が必要と考え、日本語習得を志す留学生も少なくない。本研究で開発した教材及びそれを用いた教育手法は、日本語コミュニケーションへの観察力を高めることを通じて自律的学習を促進することを目的としており、日本語学習の場は学習者自身の置かれた環境そのもので、教室での学習はその補助するものであると考える。この手法は従来の「文法積み上げ式」の教育はもちろん、いわゆる「サバイバル日本語」教育とも大きく異なるが、学習時間の確保が難しい留学生のニーズに合致したものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 英語で研究活動を行う留学生・研究者を対象とした 日本語教育教材開発への示唆 -市販教材使用の結果から-2017

    • Author(s)
      山路奈保子、因京子、アプドゥハン恭子
    • Journal Title

      北海道言語文化研究

      Volume: 15 Pages: 23-37

    • NAID

      120006378249

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 日本語で行われるゼミにおける外国人研究員と日本人学生による「ひそひそ話」の観察2019

    • Author(s)
      山路奈保子,因京子,アプドゥハン恭子
    • Organizer
      第21回専門日本語教育学会研究討論会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語によるゼミに参加する日本語学習者の支援方法の探索-ゼミで聞き取った語句の記録ノートとビデオ録画の照合結果から-2019

    • Author(s)
      山路奈保子
    • Organizer
      第20回東アジア日本語・日本文化フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 研究室コミュニケーションのための入門期日本語教育―周囲で話される日本語への観察意欲の向上をめざして―2018

    • Author(s)
      山路奈保子,因京子,アプドゥハン恭子
    • Organizer
      2018年日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語で行われるゼミに参加している入門期学習者は何を聞き取っているか-日本語教育からの支援のあり方を探るために-2018

    • Author(s)
      山路奈保子、因京子
    • Organizer
      第19回東アジア日本語・日本文化FORUM
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 社会文化的技能の獲得支援への挑戦―「発信中心」からの回帰―2018

    • Author(s)
      因京子
    • Organizer
      第19回東アジア日本語・日本文化FORUM
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 研究室コミュニケーションのための入門期日本語教育用教材の開発2017

    • Author(s)
      山路奈保子、因京子
    • Organizer
      日本語教育学会2017年度秋季大会(「交流ひろば」出展)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 研究コミュニティを活用した 主体的学習を支援する日本語会話入門教材の開発2017

    • Author(s)
      山路奈保子、因京子、アプドゥハン恭子
    • Organizer
      専門日本語教育学会第19回研究討論会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学(神奈川県横浜市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi