• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on construction of Japanese reading and writing support system for middle and upper level learners

Research Project

Project/Area Number 16K02794
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

LEE Jaeho  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (20450695)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長谷部 陽一郎  同志社大学, グローバル・コミュニケーション学部, 准教授 (90353135)
Research Collaborator MURATA Yumiko  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords自動判定 / 作文評価 / 文章解析 / 自然言語処理 / リーダビリティ / ウェブシステム / やさしい日本語 / 自動評価システム / 文章作成支援 / 日本語教育 / 言語能力評価 / 読み書き支援 / 自立学習支援 / 作文 / 自然言語処理技術の教育的応用 / 作文の自動判定 / 文章表現教育 / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

We constructed two web systems aimed at supporting Japanese learners' reading and writing. The first is a system "jReadability" that automatically determines the readability of sentences for the purpose of reading comprehension, and the second is "jWriter" that automatically determines the ability value of sentences to support composition writing.
"JReadability" implements a function to automatically determine the readability of the input text at six levels. "JWriter" has implemented a function to automatically determine the proficiency of the input sentence to 5 levels. Both systems are published at "https://jreadability.net/".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで文章の判定は、教師による主観的指標に基づいて行うことが多かった。こうした主観的指標に基づく判定では、評価の客観性、信頼性が担保されない。信頼性が担保されない仕組みでは、体系的なシラバスによる教育が難しい。こうした現状を変えるべく、本研究では、リーダビリティや自動判定の技術を利用した信頼性の高い評価方法を提案している。
本研究が提案する仕組みを利用することで、信頼性の高い評価ができ、教育カリキュラムの体系化にも貢献すると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (38 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (4 results) Remarks (5 results) Funded Workshop (4 results)

  • [Int'l Joint Research] ミュンヘン大学(ドイツ)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] Readability measurement of Japanese texts based on levelled corpora2019

    • Author(s)
      LEE,Jaeho, HASEBE, Yoichiro
    • Journal Title

      The Japanese Language from an Empirical Perspective

      Volume: 1 Pages: 143-168

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Readability Measurement for Japanese Text Based on Leveled Corpora2018

    • Author(s)
      LEE, Jae-ho, HASEBE, Yoichiro
    • Journal Title

      Papers on Japanese Language from Empirical Perspective

      Volume: 1

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] N-gramを使った文法項目の抽出と学習者コーパスに基づく妥当性検証2017

    • Author(s)
      李在鎬・長谷部陽一郎
    • Journal Title

      計量国語学

      Volume: 31-2 Pages: 116-127

    • NAID

      130007555883

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Management of Foreign Language Education: Japanese Language Education as an Example2017

    • Author(s)
      LEE, Jae-ho
    • Journal Title

      The teaching of Foreign Languages in Japan and International Academic Activities

      Volume: 1 Pages: 133-147

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語教育のための文章難易度研究2016

    • Author(s)
      李在鎬
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 21 Pages: 1-16

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 語の難しさに関するカテゴリー化2016

    • Author(s)
      李在鎬
    • Journal Title

      認知言語学論考

      Volume: 12 Pages: 139-162

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] データの可視化:SPSSのグラフ機能を利用して2016

    • Author(s)
      李在鎬
    • Journal Title

      計量国語学会

      Volume: 30巻5号 Pages: 292-303

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「やさしい日本語ニュース」の難易度に関する学習者調査2018

    • Author(s)
      田中伊式、李在鎬
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教科書における「美化語 」分析―BCCWJと教科書データの語彙の比較から―2018

    • Author(s)
      滝島雅子、李在鎬
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 意見文に対する評価コメントの計量的分析―コレスポンデンス分析に基づく考察―2018

    • Author(s)
      伊集院郁子、李在鎬、小森和子、野口裕之
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師による評価とコンピュータによる自動評価はどの程度一致するのか―中上級日本語学習者の意見文の評価を対象に―2018

    • Author(s)
      小森和子、李在鎬、長谷部陽一郎、鈴木泰山、伊集院郁子、柳澤絵美
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 作文の自動判定はどこまで教師の判定に近づけられるか2018

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      第31回日本語教育連絡会議
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 作文力と言語知識の関連性2018

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      ヴェネツィア2018年日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 読解力と作文力の相互関連性に関する統計的分析2018

    • Author(s)
      村田裕美子,李在鎬
    • Organizer
      Symposium des Vereins Japanisch an Hochschulen e. V.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育におけるこれからの評価研究を考える2018

    • Author(s)
      李在鎬[代表],伊東祐郎,島田めぐみ,近藤ブラウン妃美
    • Organizer
      日本語教育学会2018年度春季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語オンライン・プレイスメント・テストの開発2018

    • Author(s)
      柳澤絵美,小森和子,李在鎬,長谷部陽一郎
    • Organizer
      日本語教育学会2018年度春季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ICTは日本語教育にとって天使か悪魔2018

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      The 24th Princeton Japanese Pedagogy Forum
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] IRT系モデルとReadabilityによる日本語作文の定量的分析――大学教員による評価とコンピュータによる自動評価の比較2017

    • Author(s)
      伊集院郁子,李在鎬,小森和子,野口裕之
    • Organizer
      日本語教育学会2017秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 人工知能の仕組みを利用した学習者作文評価システム『jWriter』――I-JASを利用した試み2017

    • Author(s)
      李在鎬,長谷部陽一郎,迫田久美子
    • Organizer
      日本語教育学会2017秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 多読教材の文章難易度に関する考察―段階別多読用教材と旧日本語能力試験の統計的な対応づけの試み2017

    • Author(s)
      前川紘子,李在鎬
    • Organizer
      日本語教育学会2017秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] リーダビリティからみたやさしい日本語ニュースの定量的分析2017

    • Author(s)
      田中伊式, 李在鎬
    • Organizer
      計量国語学会第六十一回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 単語n-gramに基づく日本語機能表現リストの構築と学習者の作文にみられる文法項目の定量的分析2016

    • Author(s)
      李在鎬,長谷部陽一郎
    • Organizer
      第27回第二言語習得研究会全国大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-12-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] JFL環境におけるドイツ人日本語学習者の『助詞』の特徴2016

    • Author(s)
      村田裕美子,李在鎬
    • Organizer
      2016年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      松山ひめぎんホール
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語corpusの文章難易度に関する大規模調査の報告2016

    • Author(s)
      李在鎬・長谷部陽一郎・久保圭
    • Organizer
      2016年度日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      目白大学
    • Year and Date
      2016-05-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] ICT×日本語教育:情報通信技術を利用した日本語教育の理論と実践2019

    • Author(s)
      李在鎬
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894769441
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 新・日本語教育のためのコーパス調査入門2018

    • Author(s)
      李 在鎬, 石川 慎一郎, 砂川 有里子
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874247716
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 文章を科学する2017

    • Author(s)
      李在鎬
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894768819
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 文章を科学する2017

    • Author(s)
      李在鎬(編集)
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] jReadability PORTAL

    • URL

      https://jreadability.net/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本語学習者作文評価システム

    • URL

      https://jreadability.net/jwriter/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 日本語文章難易度判別システム

    • URL

      https://jreadability.net/ja/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 日本語教育のための連続ワークショップ

    • URL

      http://jhlee.sakura.ne.jp/workshop/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] jReadability

    • URL

      http://jreadability.net/en

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 文章を科学するワークショップ(清華大学(中国,北京))2018

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 文章を科学するワークショップ(国際交流基金ケルン日本文化会館(ドイツ,ケルン市))2017

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 文章を科学するワークショップ(国際交流基金バンコク日本文化センター(タイ,バンコク))2017

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 文章を科学するワークショップ(建国大学(韓国,ソウル))2017

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi