• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Dictionary of Sentence Expression Based on Analysis of Misuse in Sentence Structure

Research Project

Project/Area Number 16K02795
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Kido Mitsuko  筑波大学, 人文社会系, 准教授 (20282288)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords作文 / 誤用 / 中上級日本語学習者 / 文章表現 / 文法 / 文体 / 文型 / 日本語教育 / 文章構造 / 要約文 / 接続表現 / 上級日本語学習者 / 日本語学
Outline of Final Research Achievements

The study aims to create a dictionary of expressions that are necessary for learning Japanese composition for intermediate and advanced learners of Japanese. Learners tend to misuse several expressions. Based on these misuses, we created learning materials that can be referred to for clarifications regarding grammar and writing styles of the Japanese language. In addition, we investigated the difficulties experienced by learners in learning composition that lead to these misuses of expressions. To investigate, this study conducted a survey regarding composition with the intermediate learners, advanced learners, and native Japanese speakers. The criteria for the selection of study items for composition, which is the basis of the dictionary, and the need for selection and systematization of study items from the standpoint of learners were clarified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果の学術的意義は、日本語教育分野において文章レベルの誤用を取り上げ、文法学習とは異なる作文学習の必要性という観点から、文法・文体を取り上げたことにある。また、社会的意義として、作文学習に参照できる文法・文体に関する学習項目をウェブサイト上に教材として公開したこと、および、作文調査で収集した作文データを公開可能なデータとして準備できたことが挙げられる。オープンアクセスできる教材やデータは今後も広く日本語教育において利用可能となる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] <Research Notes>Signi?cance of Discourse Analysis for Errors in Advanced-level Compositions2020

    • Author(s)
      木戸光子
    • Journal Title

      筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター日本語教育論集

      Volume: 35 Pages: 1-12

    • DOI

      10.15068/00159843

    • NAID

      120006820666

    • ISSN
      1348-1363
    • URL

      https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/records/54421

    • Year and Date
      2020-03-25
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中上級日本語学習者のための作文ガイドブックの開発と授業での使用―作文に頻出する学習者の誤用を踏まえて―2020

    • Author(s)
      木戸光子 , 加藤あさぎ , 小池康 , 平形(高橋)裕紀子 , 石川早苗 , 君村千尋
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 26-2 Pages: 142-143

    • NAID

      130007885216

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中上級日本語学習者のための作文ガイドブックの開発2019

    • Author(s)
      木戸光子・加藤あさぎ・小池康・平形裕紀子・石川早苗・君村千尋
    • Journal Title

      筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター日本語教育論集

      Volume: 34 Pages: 41-58

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 文章構造分析から見た日本語教育の作文教育-文章レベルの誤用をめぐって2019

    • Author(s)
      木戸光子
    • Organizer
      作文研究2018(科研共同シンポジウム)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 文脈に関わる文法・文体に着目した『作文ガイドブック』 の開発2019

    • Author(s)
      木戸光子・加藤あさぎ・小池康・平形裕紀子・石川早苗・君村千尋
    • Organizer
      筑波大学 CEGLOC日本語・日本事情遠隔教育拠点シンポジウム2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 人文系大学・大学院留学生に求められる日本語リテラシー―複数の文章作成と発表を組み合わせた授業実践を通して―2019

    • Author(s)
      木戸光子
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 上級日本語学習者の作文の添削から見た文章レベルの誤用分析-学習者視点の誤用説明の必要性2018

    • Author(s)
      木戸光子
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会(ICJLE2018)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 人文系大学院における言語技術の授業実践―言語科目と専門科目における文章作成および口頭発表の役割―2018

    • Author(s)
      木戸光子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語学習者の作文における機能語に相当する表現の誤用―「原因」と「理由」の使用をめぐって―2018

    • Author(s)
      木戸光子
    • Organizer
      第12回国際日本語教育及び日本研究シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中上級日本語学習者との作文をめぐる対話-学習者が作文を書くとき考えていること2018

    • Author(s)
      木戸光子
    • Organizer
      第8回談話分析コロキアム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「オンライン」の文章構造分析に基づく作文添削の意義 ―上級作文授業における作文添削を通して―2018

    • Author(s)
      木戸光子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 文章構造を変えないで言い換えることはどこまで可能か -上級日本語学習者が書いた要約文における言い換え表現の使用状況を通して2017

    • Author(s)
      木戸光子
    • Organizer
      AATJ 2017 Annual Spring Conference (American Association of Teachers of Japanese)
    • Place of Presentation
      Sheraton Centre Toronto,Toronto,Canada
    • Year and Date
      2017-03-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 書くことを楽しむ中級作文教材開発2017

    • Author(s)
      杉浦千里・木戸光子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語上級学習者の作文に見られる誤用-レベルチェック作文とレポートの比較を通して-2016

    • Author(s)
      木戸光子
    • Organizer
      第7回談話分析コロキアム
    • Place of Presentation
      山形テルサ、山形市
    • Year and Date
      2016-12-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 日本語作文のページへようこそ

    • URL

      https://nihongosakubun.jimdofree.com/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://nihongosakubun.jimdo.com/

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi