• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of the Development of an Instructional Book on Paraphrasing in Japanese as a Second Language: Theory, Practice, and Application

Research Project

Project/Area Number 16K02796
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

KAMADA Michiko  宇都宮大学, 国際学部, 准教授 (40372346)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2016: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Keywordsパラフレーズ / 言い換え / リライト / 四技能 / レジスター / 日本語教授法 / 日本語教師養成 / 日本語教育 / 教授法 / ピア・レスポンス / 指導書 / 第二言語 / 教材 / 書き換え / 言い換え・書き換え / 教材開発
Outline of Final Research Achievements

This study developed a Japanese language instructional book focusing on teaching methods for language activities that combine reading, listening, speaking, and writing skills. The paraphrasing discussed in this study is essential for these language activities. The instructional book describes focusing on paraphrasing in Japanese as a second language. Methods of teaching were explored based on previous studies in linguistics, cognitive psychology, and learning science.
In the development process, a trial version was assesed using two methods: the first was a questionnaire survey targeting university students and Japanese language teachers; the second was feedback from several professors who specialize in Japanese language pedagogy. After reflecting on the results and making improvements, the Japanese language instructional book was completed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

言語技能は、「聞く」「話す」「読む」「書く」の四つに大別され、従来の日本語教育では、四技能別に学ぶことが主流であった。だが、実際には、「聞いたことを書く」「読んだことを書く」「話したことを書く」「書いたことを話す」「聞いたことを話す」「読んだことを話す」のように、複数の言語技能を組み合わせた言語活動が広くなされている。本研究では、こうした言語活動に必要となるパラフレーズと教育実践に関して豊富な例文と事例、授業案等を通して解説した日本語指導書を開発した。このような日本語指導書は、従来なかったものであり、上述したような言語活動の教育方法について段階的に学ぶ機会を提供できるようになった。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] パラフレーズに着目した日本語指導書開発のための一考察―質問紙調査から見えてきた課題―2020

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      宇都宮大学国際学部研究論集

      Volume: 49 Pages: 51-59

    • NAID

      120006788370

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 指導段階および教科に応じた教科書リライトの方法論的検討―日本語を第二言語とする子どもたちへの学習支援に向けて―2019

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      宇都宮大学国際学部研究論集

      Volume: 47 Pages: 33-39

    • NAID

      120006619429

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語教授法とパラフレーズの学習2019

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      日本語教育連絡会議論文集

      Volume: 31 Pages: 110-117

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語を第二言語とする子どもたちのためのリライト教材作成に関する方法論的検討―日常会話レベルから教科書レベルへの橋渡し―2016

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      宇都宮大学留学生教育研究論集

      Volume: 7 Pages: 3-10

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 大学・大学院のライティングにおけるパラフレーズと教育上の課題―ピア・レスポンスの事例からの考察―(パネルセッション「大学における日本語ライティング教育の課題と可能性―言語スキル養成からライティング支援人材の育成まで―」の発表1)2019

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国語を母語とする児童を対象とした教科書リライトにおける漢字の扱い―学習支援に向けた「リライトのための日中漢語対応表」の作成と活用―2019

    • Author(s)
      鎌田美千子・劉キョウ
    • Organizer
      子どもの日本語教育研究会第4回研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語を第二言語とする子どもたちへの学習支援におけるパラフレーズの問題―社会文化的な背景知識を必要とする場合と必要としない場合―2018

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      2018年度異文化間教育学会第39回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教育におけるパラフレーズの扱いを再考する―「考える」ために必要な視点―2018

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      批判的言語教育国際シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語教授法とパラフレーズの学習2018

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      第31回日本語教育連絡会議
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] パラフレーズの学習に着目した日本語指導書の試案―質問紙調査から見えてきた課題―2018

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      International Symposium Japanese Language Learning for New Generations
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語を第二言語とする子どもたちを対象とした教科書リライトの二つの方向性と検討課題2017

    • Author(s)
      鎌田 美千子
    • Organizer
      2017年度異文化間教育学会第38回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 口頭でのパラフレーズに関する教材開発の試み―複数の言語技能の組み合わせを中心に―2017

    • Author(s)
      鎌田 美千子
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会支部集会(東北支部)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 評価の視点から見たパラフレーズの問題―アカデミック・ライティングにおける引用を中心に―2016

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      第40回アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会「アカデミック・ジャパニーズにおけるパフォーマンス評価としてのルーブリックを考える」(パネルディスカッション)
    • Place of Presentation
      龍谷大学セミナーハウス(京都府京都市)
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] パラフレーズに関する指導書の開発の試み―複数の言語技能の組み合わせに注目して―2016

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      2016年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      ひめぎんホール(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] どうすれば論文・レポートが書けるようになるか―学習者から学ぶピア・レスポンス授業の科学―(共著,第3章「論文作成におけるパラフレージングの展開―学習者は表現をどのように言い換え改善するのか―」)2020

    • Author(s)
      石黒圭・烏日哲(編)・井伊菜穂子・鎌田美千子・胡芸群・胡方方・田佳月・黄均鈞・布施悠子・村岡貴子(著)
    • Total Pages
      283
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760209
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] パラフレーズから考える日本語教授法2020

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Total Pages
      123
    • Publisher
      宇都宮大学 鎌田美千子研究室
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 中国語を母語とする児童を対象としたリライトのための日中漢語対応表2020

    • Author(s)
      鎌田美千子・劉キョウ
    • Total Pages
      51
    • Publisher
      宇都宮大学 鎌田美千子研究室
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 大学と社会をつなぐライティング教育(共同編集・分担執筆,第2章 大学教育から見たパラフレーズの諸相)2018

    • Author(s)
      村岡貴子・鎌田美千子・仁科喜久子編著
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874247839
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 多文化共生をどう捉えるか(分担執筆,教科書の文章とパラフレーズ―日常語・抽象語・背景知識・主体的な学び―2018

    • Author(s)
      宇都宮大学国際学部編
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      下野新聞社
    • ISBN
      9784882867104
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 責任ある研究のための発表倫理を考える(分担執筆,第6章 言語教育から引用の問題を考える―パラフレーズを中心に―)2017

    • Author(s)
      東北大学高度教養教育・学生支援機構編
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      東北大学出版会
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi