• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reconstructing Japanese-Language Education Syllabus for Study-Abroad Students at Institutions of Higher Education

Research Project

Project/Area Number 16K02804
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionHitotsubashi University

Principal Investigator

GODA (OTA) Yoko  一橋大学, 森有礼高等教育国際流動化機構, 准教授 (20373037)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中石 ゆうこ  県立広島大学, 総合教育センター, 助教 (20535885)
庵 功雄  一橋大学, 森有礼高等教育国際流動化機構, 教授 (70283702)
奥野 由紀子  首都大学東京, 人文科学研究科, 准教授 (80361880)
高橋 紗弥子  一橋大学, 大学院社会学研究科, 講師 (80646810)
永谷 直子  相模女子大学, 学芸学部, 准教授 (80760454)
二宮 理佳  中央大学, 商学部, 教授 (80584060)
澁川 晶  国際基督教大学, 教養学部, インストラクター (60322327)
宮部 真由美  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, プロジェクトPDフェロー (60823383)
Research Collaborator MATSUSHITA Tatsuhiko  東京大学, 総合文化研究科・教養学部, 准教授
YANAGIDA Naomi  一橋大学, 森有礼高等教育国際流動化機構, 准教授
HONDA Yumiko  一橋大学, 大学院言語社会研究科, 大学院生
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords文法シラバス / 学習項目 / 高等教育 / アカデミック・ジャパニーズ / 学習デザイン / 技能別特徴項目 / 日本語教育 / 学習体系 / 中級レベル / 留学生教育 / 教育シラバス
Outline of Final Research Achievements

In this study, We construct a new syllabus of Japanese-language learning for study-abroad students at institutions of higher education, based on the following survey and analysis. In order to narrow-down learning grammatical items into expressions that are truly necessary, we surveyed “appearance frequency of grammatical items,” “characteristics by skills such as Listening, Speaking, Reading, and Writing” and “general expressions that are used for all skills” in 8 Japanese language corpora, and selected learning items based on actual language usage.
This yielded 184 grammar items that were then assigned to six levels (two beginner levels, two intermediate levels, and two advanced levels). By connecting these grammar items to language behaviors (for example, self-introduction, speaking about research, gathering information, etc.),
we propose a provisional learning syllabus stretching from beginner to advanced levels.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、コーパスにおける出現頻度と技能別特徴項目にもとづいて従来の文法シラバスを見直すことにより、口頭による日常的なコミュニケーションから、専門書を読み、レポートを書くなどのアカデミックな活動にわたる高等教育機関で学ぶ学生のための学習体系を、言語表現面(文法シラバス)と言語行動面(can-do)の両面から段階的にデザインしたことにある。このように学習項目を絞り込みつつ、アカデミックな自己表現力向上の具体的な道筋を示すことで、近年増加している短期交換留学生等、時間的に制約の多い学習者を対象とした、実践的に日本語力の向上を実感できる学習シラバスの提案を行えたのではないかと考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2018 2017

All Journal Article (2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 8種のコーパスに見る技能別特徴項目―高等教育機関で学ぶ留学生のためのシラバス再考のために2018

    • Author(s)
      太田陽子・永谷直子・中石ゆう子
    • Journal Title

      一橋大学国際教育センター紀要

      Volume: 9 Pages: 85-94

    • NAID

      120006498364

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい留学生向け総合教科書作成のための予備的考察2018

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      言語文化

      Volume: 54 Pages: 3-19

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Grammar Syllabus Reconstruction based on Japanese Copora;Selecting minimum contents for academic achievement2018

    • Author(s)
      太田陽子・中石ゆう子・奥野由紀子・澁川晶・二宮理佳・宮部真由美
    • Organizer
      2019日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「学びやすく、質の高いアカデミックな日本語学習」のためのシラバス再構築の試み ―コーパスに基づいた文法項目の選定とその技能別活動2018

    • Author(s)
      太田陽子
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 複合辞における丁寧形の機能2017

    • Author(s)
      本多由美子
    • Organizer
      言語資源活用ワークショップ
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi