• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Analysis of First and Second Language Acquisition from a Usage Based Model of Cognitive Linguisitics Perspective

Research Project

Project/Area Number 16K02805
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

HASHIMOTO Yukari  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (40508058)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords用法基盤モデル / 認知言語学 / 外国人児童(外国につながる子ども) / 日本語を第二言語とする大人と子ども / 第一言語習得 / 固まり / スロット付きスキーマ / ピボット・スキーマ / 第二言語習得 / 文法習得 / 外国につながる子ども / 子どもの言語習得 / 大人の言語習得 / 第一、第二言語 / 子ども / 言語構造の構築 / 言語習得プロセスとメカニズム / 年少者日本語教育
Outline of Final Research Achievements

From a cognitive linguistics perspective, I clarify the acquisition process and mechanism and indicate similarities and differences among adults and children whose second language is Japanese and children whose first language is Japanese in order to identify universal language acquisition processes and the internal and external factors that affect those processes. I apply the second language acquisition mechanisms identified in actual education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、世界的議論の的となっている固まり学習が文法ルール獲得に繋がるのかという問題について明確な答えを実証的に示す。現在注目されている認知言語学の用法基盤の理論を、日本語の第二言語習得に援用するという試みは、世界規模の理論的貢献といえる。膠着言語である日本語において橋本独自の言語構造構築メカニズムの仮説を提示しており、国内外に問う必要がある。
本研究では、日本語を第二言語とする子どもの実態を明らかにしている。グローバル化に伴い増え続ける外国からの参入者にスポットライトを当てていることから、言語支援の必要性をより説得力のある形で提案することができる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 2 results) Book (6 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] 用法基盤モデルとピア・ラーニングの理論から年少者日本語教育の教材を考える2018

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 21 Pages: 554-556

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 用法基盤モデルとピア・ラーニングの理論から年少者日本語教育の教材を考える2018

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育発表論文集

      Volume: 22

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 認知言語学・用法基盤モデルの誕生の背景からみる特徴と第二言語習得研究への応用2017

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Journal Title

      国語研究

      Volume: 35号 Pages: 17-29

    • NAID

      120006220948

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ある仏語母語幼児の助詞「に」「で」の習得についての一考察―用法基盤モデルを援用して2016

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 16巻 Pages: 488-494

    • NAID

      40021087041

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] さらにその先にある研究の方向性と道筋2019

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      第二言語習得研究会(関東)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの言語習得・発達心理22019

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      公益財団法人新宿未来創造財団地域交流課主催『子ども支援ボランティア養成講座』
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知言語学・用法基盤モデルから考える多義学習教材-類推能力を活用した学習-2018

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      英国日本語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国に繋がる子の視点から考える教員養成2018

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      平成30年度横浜国立大学教育学部シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 言葉の壁を乗り越えて対話から生まれるもの-多文化化する小学校における「子どもパネルディスカッション」の効果-2018

    • Author(s)
      橋本ゆかり 窪津宏美
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもの言語習得・発達心理12018

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      公益財団法人新宿未来創造財団地域交流課主催『子ども支援ボランティア養成講座』
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国につながりのある児童・生徒に対する日本語指導の現状と課題-リライト教材を作ろう2018

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      神奈川県立総合教育センター主催『日本語指導研修』
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国人児童生徒の問題と教育を考える2018

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      2018年度免許更新講習
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語習得のメカニズムから考える外国人児童のリテラシー発達-理由表現に焦点を当てて-2017

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      多様な言語文化背景をもつ子どもたちのリテラシーフォーラム4
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 多文化教員養成のカリキュラムを考える2017

    • Author(s)
      浜田麻里、市瀬智紀、斎藤ひろみ、南浦涼介、河野俊之、橋本ゆかり、上田崇仁、川口直巳、他
    • Organizer
      多文化教員養成フォーラム
    • Place of Presentation
      学習院大学
    • Year and Date
      2017-01-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 用法基盤モデルとピア・ラーニングの理論から年少者日本語教育の教材を考える2017

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      第21回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 現職教員の「日本語指導」に関する認識-「多文化教員研修」の検討に向けて2017

    • Author(s)
      橋本ゆかり他
    • Organizer
      第38回異文化間教育学会大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成学部学生の「日本語指導」に関する認識 ―外国人児童生徒等教育にあたる教員養成の充実のための前提条件を探る2017

    • Author(s)
      橋本ゆかり他
    • Organizer
      教大協研究集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 外国につながりのある児童・生徒に対する日本語指導の現状と課題-リライト教材を作ろう2017

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      神奈川県立総合教育センター日本語指導研修
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 用法基盤モデルを活用した教育 -漫画を中心とした活動-2017

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      2017 Workshop<Japanese Grammar World>セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「特別の教育課程」としての日本語指導―「書く力」を高める技能別日本語プログラム2016

    • Author(s)
      浜田麻里、市瀬智紀、斎藤ひろみ、南浦涼介、河野俊之、橋本ゆかり、上田崇仁、川口直巳
    • Organizer
      刈谷市・豊田市・知立市・豊明市を対象とした平成28年度外国人児童生徒支援にかかる研修
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2016-11-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人児童生徒に対する指導に対応できる教員を養成する2016

    • Author(s)
      浜田麻里、市瀬智紀、斎藤ひろみ、南浦涼介、河野俊之、橋本ゆかり、上田崇仁、川口直巳
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      富山県民会館
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 年少者「多文化教員」に必要な能力とは何か―小中高等学校現職教員の海外派遣研修1年後の追跡調査から―2016

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      バリ日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国につながりのある児童・生徒に対する日本語指導の現状と課題2016

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      神奈川県立総合教育センター「日本語研修」
    • Place of Presentation
      神奈川県立総合教育センター
    • Year and Date
      2016-08-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人児童生徒の問題と教育を考える2016

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      平成28年度教員免許状更新講習
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Year and Date
      2016-08-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 学習者コーパスと日本語教育研究2019

    • Author(s)
      橋本ゆかり 他
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 用法基盤モデルから辿る第一・第二言語の習得段階-スロット付きスキーマ合成仮説が示す日本語の文法-2018

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759922073
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 用法基盤モデルから辿る第一・第二言語の習得段階-スロット付きスキーマ合成仮説が示す日本語の文法2018

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759922073
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] よくわかる言語発達 改定新版2017

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623080335
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 第二言語としての日本語習得研究の展望─第二言語から多言語へ2016

    • Author(s)
      橋本ゆかり他
    • Total Pages
      28
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教えよう 日本語2016

    • Author(s)
      橋本ゆかり他
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      凡人社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 横浜国立大学 研究者総覧 橋本ゆかり

    • URL

      https://er-web.ynu.ac.jp/html/HASHIMOTO_Yukari/ja.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 橋本ゆかり研究室

    • URL

      https://dr-yukari-hashimoto.jimdo.com/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 研究者総覧

    • URL

      http://er-web.jmk.ynu.ac.jp/html/HASHIMOTO_Yukari/ja.html

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 橋本ゆかり研究室 横浜国立大学

    • URL

      https://dr-yukari-hashimoto.jimdo.com/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 研究者総覧-横浜国立大学 研究者詳細 橋本ゆかり

    • URL

      http://er-web.jmk.ynu.ac.jp/html/HASHIMOTO_Yukari/ja.html

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi