• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A dialogical contrastivestudy on verbal act: a comparative study on utterances in face-to-face interaction

Research Project

Project/Area Number 16K02811
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Nishiguchi Koichi  大阪大学, 国際教育交流センター, 教授 (50263330)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords対話原理 / 終助詞 / 発話 / 対照研究 / 対話に臨む姿勢 / 関連性理論 / 第二言語習得理論 / ことば行為 / 相互行為
Outline of Final Research Achievements

This study investigated verbal acts in interaction in different languages from a dialogical perspective of Mikhail Bakhtin while giving particular attention to the appearance and non-appearance of sentence-ending particles(shujosi) and other similar items at the end of an utterance. And it successfully showed that different dialogical stances are working on the verbal behavior when people engage in language activities in different languages. The study aparticularly explored why people simply assert an utterance when they speak English while people add sentence-ending particles etc. when they speak Japanese. As products of the study, three articles were published, one paper was read at a domestic conference and another one was read at an international conference.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

言語研究及び第二言語言語教育ではこれまで文の構成法という観点で発話の構築法を考えてきたが、発話の構成という以前に対話に臨む姿勢が言語文化によって異なっており、その異なりが時に具体的な言語形式として現れることがある。英語を代表とする欧米語との対比における日本語の終助詞等の文末表現はその一つの典型である。本研究ではそのような現象に注目して対話に臨む姿勢というこれまでにない視点を提示した。対話に臨む姿勢という視点は研究的にも教育応用的にも重要な視点でありながらまだ十分に注目されていない。今後同視点の一層の深化が期待される。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 世界内存在とことば ─ 第二言語教育における実存論的転回に向けて ─2020

    • Author(s)
      西口光一
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流

      Volume: 24 Pages: 9-18

    • NAID

      120006994966

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人間学とことば学として知識社会学を読み解く ─ 第二言語教育学のためのことば学の基礎として2018

    • Author(s)
      西口光一
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流

      Volume: 22 Pages: 1-11

    • NAID

      120006416491

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習言語事項からの解放と自己表現活動への以降は何を意味するか ─ 自己表現活動中心の基礎日本語教育とKrashenの入力仮説2018

    • Author(s)
      西口光一
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流

      Volume: 22 Pages: 67-76

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 言語の学習とクリエイティビティ2020

    • Author(s)
      西口光一
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第6回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日英語における発話構築の基底特性2018

    • Author(s)
      西口光一
    • Organizer
      第5回カーディフ大学応用言語学研究大会(5th Cardiff Symposium of Applied Linguistics and Japanese Language Pedagogy)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi