• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Acquisition of Collocations in Japanese by Japanese Language Learners

Research Project

Project/Area Number 16K02815
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

Ohga Chiharu  九州大学, 留学生センター, 准教授 (50403928)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 郭 俊海  九州大学, 留学生センター, 教授 (20377203)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsプロトタイプ / 独自性 / 多義性理解 / 偏り / 類義性理解 / 語彙ネットワーク / 多義語 / コロケーション / 概念形成理論 / 典型化 / 一般化 / 差異化 / 中国人学習者 / 言語習得
Outline of Final Research Achievements

This paper studies how the meaning of collocations is acquired by Japanese language learners from the perspective of (1) “typicalization”(forming a prototype); (2) “generalization”(understanding the multiple meanings of a polysemous word); and (3)“differentiation” (understanding of synonymities) using the theory of concept formation.
The findings of the study can be summarized as follows: (1) the prototypes formed by both the higher and lower level learners are different from those of Japanese native speakers as well as Chinese students studying in Japanese universities; (2) learners tend to widen their understanding of polysemous words from the prototypical to the peripheral uses as their level of proficiency advances, but the level of comprehension of each usage varies; and (3) the synonyms of the verb exhibit diverse properties, and the level of comprehension varies depending on the type of synonym.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1)本研究は、日本語教育におけるコロケーション習得研究ではまだ殆ど行われていないコロケーションの意味習得に焦点を当てた点に特色があり、コロケーションに関する概念形成過程の一部を解明した点に学術的意義がある。また、日本語教育においてはコロケーション習得過程を発達的に捉えた研究がまだあまり行われておらず、本研究で学習者の発達的側面を明らかにすることができた点にも学術的意義があると言える。
2)現在、日本語語彙学習教材を開発しつつあるが、本研究の成果を開発教材に盛り込むことで、学習者の実情に合わせた教材作成が可能となり、学習効果が上がることが期待できる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] 華東法政大学(中国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中国人学習者による多義語コロケーションの習得―レベル別の学習者の比較から―2018

    • Author(s)
      大神智春・郭俊海
    • Journal Title

      第12回国際日本語教育及び日本研究シンポジウム予稿集

      Volume: A4 Pages: 1-4

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 類義語で形成されるコロケーションの理解と使い分け-中国語母語話者を対象として-2018

    • Author(s)
      大神智春
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 24(1) Pages: 70-71

    • NAID

      130007436003

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多義動詞を中心語とするコロケーションの習得2017

    • Author(s)
      大神智春
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 66

    • NAID

      130007638106

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] The Acquisition of Some Collocations within the Polysemous Verb Constructions by Chinese Learners of Japanese: A Comparative Analysis Based on Learners' Proficiency2019

    • Author(s)
      OHGA,Chiharu
    • Organizer
      第2回九州大学女性研究者 ダイバーシティシンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国人学習者による多義語コロケーションの習得―レベル別の学習者の比較から―2018

    • Author(s)
      大神智春・郭俊海
    • Organizer
      第12回国際日本語教育及び日本研究シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 類義語で形成されるコロケーションの理解と使い分け-中国語母語話者を対象として-2018

    • Author(s)
      大神智春
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi