• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the effectiveness of Japanese language learners' discourse

Research Project

Project/Area Number 16K02817
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

TAKAHASHI Minako  琉球大学, 教育学部, 准教授 (60336352)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 谷部 弘子  東京学芸大学, 学内共同利用施設等, 名誉教授 (30227045)
本田 明子  立命館アジア太平洋大学, 言語教育センター, 教授 (80331130)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords日本語学習者 / 接触場面 / 自然談話 / 第三者言語接触場面
Outline of Final Research Achievements

In this research, we focused on "effectiveness of the Japanese language learners' discourse" based on "exploratory research on the verbal behavior of Japanese learners" that three research representatives have been working on. The effectiveness of Japanese language learners' discourse was demonstrated from two perspectives.
(1) We compared and analyzed discourse structures and functions using natural discourse in two situations: "third-party language contact situations" and "partner language contact situations”, and clarified the verbal behavior that can be acquired in "third-party language contact situations”.(2) With regard to the above two discourse situations, we analyzed the discourse immediately after the learners arrived in Japan and one year later, and clarified what kind of verbal behavior can be obtained in the Japanese environment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、日本語教育においてはあまり意義が見出されなかった「第三者言語接触場面」で日本語学習者がどのような言語行動を獲得するのかに着目した点に特色があると言える。さらに、日本語教育の教室場面のやり取りで最も多い学習者同士のやり取りの意義を示すだけでなく、これまで日本社会に当然のようにあった価値観、「日本語母語話者=標準、日本語非母語話者=逸脱」という日本語使用者間における固定的な二項対立を多元的に捉え直す意義も併せ持つ。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] 相手言語接触場面における学習者の談話管理能力―来日直後と1年後の能力の比較―2019

    • Author(s)
      本田明子
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: Vol.25. No.2 Pages: 68-69

    • NAID

      130007674647

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 第三者言語接触場面におけるスピーチレベルシフトの機能-日本語学習者同士の自然談話の分析から-2017

    • Author(s)
      髙橋美奈子・谷部弘子・本田明子
    • Journal Title

      ことば

      Volume: 38 Pages: 46-62

    • NAID

      130006308272

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 相手言語接触場面における学習者の談話管理能力―来日直後と1年後の能力の比較―2019

    • Author(s)
      本田明子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者にみられる日本語のジェンダー規範意識-相手言語接触場面と第三者言語接触場面の談話分析から-2018

    • Author(s)
      髙橋美奈子・本田明子・谷部弘子
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 短期留学生にみる確認要求表現のバリエーションの獲得2018

    • Author(s)
      谷部弘子
    • Organizer
      東アジア日本語教育・日本文化研究学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 接触場面におけるスピーチスタイルの選択-学習者による自然談話の分析から-2016

    • Author(s)
      高橋美奈子・谷部弘子・本田明子
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      インドネシア:バリ
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi