• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishing Foundation for Japanese Language Inclusive Education in International Coexistence Society Opened up from Education for Visually Impaired

Research Project

Project/Area Number 16K02819
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionNippon Institute of Technology

Principal Investigator

KAWASUMI Yukiko  日本工業大学, 共通教育学群, 准教授 (10605372)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤田 恵  立教大学, 日本語教育センター, 特任准教授 (80606070)
北川 幸子  神田外語大学, 留学生別科, 講師 (10550650)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords日本語教育 / 視覚障害 / 多様な学習者 / インクルーシブ教育 / 授業支援ハンドブック / 障害のある日本語学習者 / 日本語教材の点訳 / 教育へのICT活用 / 鍼灸士国家試験 / あん摩マッサージ指圧師国家試験 / 点字 / 日本語学習 / 読解ストラテジー / ノートテイキング / 留学生 / フレームワーク / 参与観察
Outline of Final Research Achievements

Towards realization of inclusive education in Japanese language education, we found out problems in Japanese language education for students with impairments, established an information network among teachers, and created class-supporting handbooks.
This study focused particularly on problems in learning that visually-impaired learners of Japanese language have, difficulties that teachers are facing, and solutions to those problems and difficulties. The solutions have been put together in the class-supporting handbooks, "Sawaru Nihongo", "Kiku Nihongo", "Ajiwau Nihongo", and "Tsunagaru Nihongo".For contributing to promotion of studies on other types of impairments, the research achievement report created in the final year includes a list of books on Japanese language education and impairments, and a list of references on the status of support for the impaired at national universities in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2006年に「障害者の権利に関する条約」が国連総会において採択され、2008年5月3日に発効した。日本では同条約の締結に向けた国内法の整備の一環として2013年に「障害を理由とする差別の解消の推進に関する法律」が制定され、2016年4月1日から施行された。障害者差別解消法の成立によって教育機関に求められるものの一つが「合理的配慮」であり、本研究は視覚に障害のある学習者に対する日本語教育における合理的配慮を多角的に検討し、具体的に示したものである。教育機関及び教師個人の負担感を軽減し、多様な学習者の学ぶ権利を保障するための一助となるであろう。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] 点字で学ぶ初学者のための母語別音声ガイド付き日本語の点字導入教材の作成 -中国語による音声ガイド作成の試み-2020

    • Author(s)
      浅野有里、藤田恵、河住有希子、北川幸子、新井愛一郎
    • Journal Title

      日本語・日本語教育(立教大学日本語教育センター)

      Volume: 3 Pages: 111-125

    • NAID

      120006863446

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 専門分野の学びを視野に入れた日本語教材作成の試案―あん摩マッサージ指圧師国家試験「生理学」分野の過去問題を再構成した自習用教材の作成―2019

    • Author(s)
      河住有希子、浅野有里、北川幸子、藤田恵
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: vol.25 No.2 Pages: 90-91

    • NAID

      130007674612

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] インクルーシブ教育の実現に向けた中級読解授業の実践―日本語教師による読解教材点訳の試み―2019

    • Author(s)
      浅野有里・藤田恵・河住有希子・北川幸子
    • Journal Title

      日本語・日本語教育

      Volume: 第2号 Pages: 83-97

    • NAID

      120006863436

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 視覚に障害のある学習者を対象としたオンライン通話システムによる日本語授業の実践報告ーSkypeによる授業の可能性と課題ー2018

    • Author(s)
      河住有希子、浅野有里、北川幸子、藤田恵
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: vol.25 No.1 Pages: 50-51

    • NAID

      130007592830

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 点字使用の学習者を対象とした日本語能力試験「情報検索」問題の触読調査2018

    • Author(s)
      浅野有里、藤田恵、河住有希子、北川幸子、秋元美晴
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: Vol.24 No.2 Pages: 118-119

    • NAID

      130007436092

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 授業ダイアリから見る教師の気づきと変容-視覚に障害のある学習者への日本語授業の分析から-2017

    • Author(s)
      秋元美晴、河住有希子、藤田恵、北川幸子、浅野有里
    • Journal Title

      恵泉女学園大学紀要

      Volume: 29 Pages: 53-67

    • NAID

      120006250060

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 視覚に障害をもつ学習者への授業における困難さ-授業ダイアリの分析から-2016

    • Author(s)
      河住有希子、浅野有里、北川幸子、藤田恵、秋元美晴
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 23-1 Pages: 64-65

    • NAID

      130005252963

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] あん摩マッサージ指圧師国家試験に見られる語彙の分析―用いられる語彙の傾向と学習優先度の検討―2018

    • Author(s)
      河住有希子、藤田恵、浅野有里、北川幸子
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 点字を使用する日本語学習者のノートテイキングの実態調査2018

    • Author(s)
      北川幸子、浅野有里、河住有希子、秋元美晴
    • Organizer
      Venezia ICJLE2018 (日本教育国際研究大会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 視覚に障害のある学習者から見たICT教材のアクセシビリティに関する一考察-既存のデジタルコンテンツへのアクセシビリティの検証ー2018

    • Author(s)
      河住有希子、北川幸子、浅野有里、藤田恵
    • Organizer
      Venezia ICJLE2018 (日本教育国際研究大会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 点字使用の学習者を対象とした日本語能力試験「情報検索」問題の触読調査2018

    • Author(s)
      浅野有里、藤田恵、河住有希子、北川幸子、秋元美晴
    • Organizer
      日本語教育方法研究会 第50回研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 視覚に障害をもつ学習者への授業における困難さ-授業ダイアリの分析から-2016

    • Author(s)
      河住有希子、浅野有里、北川幸子、藤田恵、秋元美晴
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      東京日本語教育センター(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語能力試験点字冊子試験へのアクセシビリティの検証―視覚に障害をもつ日本語学習者への聞き取り調査から―2016

    • Author(s)
      河住有希子、藤田恵、浅野有里、北川幸子、秋元美晴
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center (Indonesia,Bali)
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 視覚に障害のある学習者を対象とした日本語教育研究の現状と課題―日本語教育研究と視覚障害教育研究の文献調査を通して―2016

    • Author(s)
      北川幸子、河住有希子、浅野有里、秋元美晴
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center (Indonesia,Bali)
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 視覚障害学習者に日本語を教える教師の学習者理解に向けた支援 ―教師用ハンドブック『あじわう日本語』の作成―2016

    • Author(s)
      河住有希子、浅野有里、北川幸子、藤田恵、秋元美晴
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      目白大学新宿キャンパス(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-05-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi