• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A contrastive study on the structure and features of essays by Japanese and Chinese students

Research Project

Project/Area Number 16K02822
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionJuntendo University

Principal Investigator

OHNO Sanae  順天堂大学, スポーツ健康科学部, 先任准教授 (40364955)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 莊 嚴  秀明大学, 観光ビジネス学部, 准教授 (70348415)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords作文教育 / 国語教育 / 日中対照 / 意見文 / 構成要素 / 表現技巧 / パラグラフ内の展開 / 日本語教育 / 構成要素の配列 / 課程標準 / 学習指導要領 / 説得のためのパラグラフ構成 / 談話展開 / 日中対照研究 / 作文 / 異文化理解
Outline of Final Research Achievements

This study investigates the differences in the essays written by Japanese and Chinese students in their native language. The results of the study show that many Japanese students write the main claim at the beginning of the essay, while Chinese students usually tend to write it after explaining the topic and reasoning. Regarding the structure of paragraphs, many Japanese students refer to their own experiences and daily events to explain the claim of the topic sentence. On the other hand, Chinese students often use quotes from famous Chinese classics or fables to justify the claim.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の最も大きな特徴は、今まで日本語で書かれた文章に限られていた談話展開の対照分析を、日中の学生による母語で書かれた文章で行った点である。これにより、書き方の特徴について、より根本的なところで検討することができた。研究の結果は、日本語の作文教育に生かされるだけでなく、日本語母語話者と日本語学習者とが互いの考え方をよく理解し、特徴を生かしあって、協働して学びを進めるための重要な情報となることが期待される。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 日本人学生と中国人学生の母語による意見文の構成の違い2019

    • Author(s)
      大野早苗
    • Journal Title

      月刊 国語教育研究

      Volume: 564 Pages: 42-49

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国語文(国語)教育事情 ―中華人民共和国教育部「普通高中語文課程標準(実験)」(2003年)の紹介―2018

    • Author(s)
      大野早苗・莊嚴
    • Journal Title

      アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル

      Volume: 10

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 日本語を書く―高校と大学の日本語教育の円滑な接続をめざして2018

    • Author(s)
      佐藤尚子・塚越久美子・大野早苗・北澤正志
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第14会全国大会(パネルディスカッション)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生は自分の日本語能力をどのように評価しているか―「書く」ことを中心に―2018

    • Author(s)
      佐藤尚子・大野早苗
    • Organizer
      第6回日本リメディアル教育学会中国・四国支部大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 母語による意見文の日中比較―パラグラフ構成を中心に―2018

    • Author(s)
      大野早苗・莊嚴・羅暁紅
    • Organizer
      アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人学生と中国人学生の母語による意見文の構造の違い2018

    • Author(s)
      大野早苗・莊嚴・羅暁紅
    • Organizer
      ヨーロッパ日本語教師会・日本語教育グローバルネットワーク
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中等教育で教えられる書くことの日中比較―「学習指導要領」と「課程標準」及び必修の国語教科書を中心に―2016

    • Author(s)
      莊嚴・大野早苗
    • Organizer
      中国語教育学会2016年度第1回研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi