• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Japanese Language Education in the Era of "Studying in Locomotion": By Analyzing Forms and Maintenance of Meaning of Study Abroad Experience

Research Project

Project/Area Number 16K02824
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionRikkyo University

Principal Investigator

MARUYAMA Chika  立教大学, 異文化コミュニケーション学部, 教授 (30323942)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小澤 伊久美  国際基督教大学, 教養学部, 講師 (60296796)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords日本語学習者 / 日本留学 / 日本語授業 / PAC分析法 / TEA / PAC分析 / TEM / 留学経験者 / 日本語教育 / 異文化理解 / 異文化間コミュニケーション
Outline of Final Research Achievements

By adopting the Trajectory Equifinality Approach (TEA), this study investigated four participants' trajectories as well as similarities and differences among them. As a result, the research found the following three. 1) It is very likely that a stage of "having confidence in living in Japan" before the one thinks "I'm going to live in Japan" exists as an Obligatory Passage Point (a point that must be passed through to move to a certain point). 2) The Japanese language skills may function as Social Guidance (a power for assistive work towards EFP). 3) "Deep Experiencing" (Lehmann & Valsiner, 2017) is worth to consider in the analysis. These were reported in papers and oral presentations at international conferences, and researchers set a research plan for the next stage of this study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

移動しながらの学びに期待されるのは、グローバルな観点から、「21世紀型スキル」を持った人間を育てることであるが、もう一方には、ローカルな観点から、「現地を知っている」「現地に通じる」人間を増やすこと、日本で言えば「知日派」の育成である。日本留学を経て母国の大学を卒業し数年以上経過している日本留学経験者自身が、日本留学体験・日本語学習体験をその人生の中でいかに位置づけているか、その位置づけの変容を通時的な視点でとらえることが生じたが、この課題に応えることは、冒頭で述べたグローバルな観点とローカルな観点の両方を持ち合わせた日本語教育の可能性を示すことにつながる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 日本語学習者の人生の径路に表れる日本との接触 ―日本に住み、働きつづける日本留学経験者Dの場合―2020

    • Author(s)
      丸山千歌、小澤伊久美
    • Journal Title

      『日本語・日本語教育』

      Volume: 3 Pages: 13-31

    • NAID

      120006863440

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語学習者の人生の径路に表れる日本との接触ー日本に住み、働きつづける日本留学経験者Bの場合ー2018

    • Author(s)
      丸山千歌・小澤伊久美
    • Journal Title

      日本語・日本語教育

      Volume: 2 Pages: 19-38

    • NAID

      120006863432

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ある翻訳者が自立に至る経緯-移動して学ぶ時代の日本語教育への示唆-2018

    • Author(s)
      丸山千歌・小澤伊久美
    • Journal Title

      日本語・日本語教育

      Volume: 1 Pages: 19-35

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「JF 日本語教育スタンダード」から見る学習目標と教室活動2016

    • Author(s)
      丸山千歌
    • Journal Title

      日語教育与日本学

      Volume: 8 Pages: 23-30

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日本語教育プログラムにおける開発型評価の導入―評価的思考を組み込んだプログラム運営とはー2016

    • Author(s)
      丸山千歌・小澤伊久美
    • Journal Title

      立教日本語教育実践学会

      Volume: 5 Pages: 90-102

    • NAID

      120006324462

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 留学体験を持つ日本語学習者4名が日本・日本語に関わり生きる径路―複線径路・等至性アプローチによる分析ー2019

    • Author(s)
      小澤伊久美、丸山千歌
    • Organizer
      CAJLE2019年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語学習者Xが日本に住み続けることを促進・抑制する記号 ―Xの「深い経験づけ」としての留学経験の分析から―2019

    • Author(s)
      小澤伊久美、丸山千歌
    • Organizer
      質的心理学会 第16回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学体験を持つ日本語学習者Xが日本に住み、働き続ける径路ーXは分岐点でどのような葛藤を経験しているかー2019

    • Author(s)
      小澤伊久美・丸山千歌
    • Organizer
      沖縄日本語教育研究会第16回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語学習者の人生の径路に表れる日本との接触ー日本に住み、働きつづける日本留学経験者Bの場合ー2018

    • Author(s)
      丸山千歌・小澤伊久美
    • Organizer
      ヴェネツィア2018年日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 丸山千歌2018

    • Author(s)
      これからの教師教育―開発型教師を目指して―
    • Organizer
      2018年全国高校日語系主任及日語骨干教師論壇
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Can-doの理念を中心にした教育実践の質的向上を教師教育2017

    • Author(s)
      丸山千歌
    • Organizer
      2017全国高校日語系主任及日語骨干教師論壇
    • Place of Presentation
      上海(中国)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 新界標日本語 総合教程2018

    • Author(s)
      徐敏民・丸山千歌
    • Total Pages
      382
    • Publisher
      復旦大学出版会
    • ISBN
      9787309079159
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi