Research on the ability to summarize university lectures for the purpose of improving international undergraduate students' comprehension
Project/Area Number |
16K02825
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
SAKUMA Mayumi 早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 名誉教授 (30153943)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
石黒 圭 大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, 教授 (40313449)
藤村 知子 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (20229040)
渡辺 文生 山形大学, 人文社会科学部, 教授 (00212324)
宮田 公治 日本大学, 工学部, 准教授 (40308268)
宮澤 太聡 中京大学, 文学部, 准教授 (90579161)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 受講者の要約力 / 人文学系講義の理解調査 / 講義の「内容区分」調査 / 「文章型・談話型」 / 「情報伝達単位(CU)」 / 「日本語機能文型(FSP)」 / 「文段・話段」 / 外国人留学生日本語教育 / 講義の「話段」調査 / 大学学部留学生教育 / アカデミック・ジャパニーズ / 教授法・カリキュラム / 講義理解 / 要約力 / 文章型・談話型 / 情報伝達単位(CU) |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to solve problems related to international undergraduate students’ability to summarize university lectures. We analyzed the relation between the characteristics of expressions used in 2 lectures and the results of comprehension surveys. Based on a search of a Japanese“functional sentence patterns”found in the 2 lecture discourse types, we found that international students had problems comprehending wadan made up of beginning and intermediate level complex sentential sentence patterns. A comparison of‘communicative units’used by Japanese and international students in comprehension surveys showed that international students had difficulty comprehending points related to the discourse pattern of each lecture. We also verified the results of a content-dividing survey of the 3 student groups watching videotapes of the 2 lectures. We propose methods of learning Japanese for improving international students’ability to summarize university lectures.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
1986年以降の「文章・談話論」に基づく日本語の読解・作文教育の「要約文」の共同研究の成果に加え、2000年からは講義の談話の表現特性と受講者の講義理解調査との関連を解明して、「日本語機能文型」の研究と教材開発等の研究成果を上げてきた。 また、大学生と留学生対象の講義の「内容区分」調査の結果を検証し、受講者の講義理解の「要約力」を高める講義の談話構造を理解して、要点を把握し、表現する学習方法を提案した。
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Report
(5 results)
Research Products
(23 results)