• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The language and culture education for Japan-Korea-China study abroad program

Research Project

Project/Area Number 16K02827
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

Kitade Keiko  立命館大学, 文学部, 教授 (60368008)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 安田 裕子  立命館大学, 総合心理学部, 准教授 (20437180)
堀江 未来  立命館大学, 国際教育推進機構, 教授 (70377761)
庵逧 由香  立命館大学, 文学部, 教授 (70460714)
Research Collaborator Kubota Ryuko  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords異文化間能力 / 留学経験 / 言語文化教育 / ナラティブ / 社会文化的アプローチ / 異文化経験 / 体験の言語化 / 言語教育 / 留学経験の意味付け / 教育的アセスメント / キャリア形成 / 留学 / アイデンティティ / 日中韓留学 / 非英語圏留学 / 相互文化的能力
Outline of Final Research Achievements

The project consists of the members from varied disciplines such as clinical psychology and intercultural education as well as the language education. The rich backgrounds across the disciplines enables us to explore the learning of study abroad experiences beyond the traditional concept of learning in the field of language education, which focuses on the acquisition of the target languages. The meaning of study abroad experiences are not limited to the language acquisitions, but should include the re-conceptualization of the beliefs, values, self, others, and careers which impact on one’s life course and career development.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の言語教育的アプローチでは、留学経験を単に言語習得だけの意義として分析していたものが多かった。しかし、本プロジェクトで臨床心理学や異文化間教育のメンバーと共同することで、アイデンティティやキャリア形成、自己認識・他者認識などの価値観の再形成といったライフコースの中での発達とともに異文化経験や言語文化の学びを捉える必要性を示すことができた。特に非英語圏への留学は、言語獲得以外の学びの意義についての評価が重要となり、本プロジェクトで事例として示した非英語圏留学からの学びのアセスメントおよび教育的介入は、異文化経験を通した学びのカリキュラム検討に寄与するものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (40 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 4 results) Book (10 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] ナラティブの可能性―「語り」の社会的意義2019

    • Author(s)
      三代純平・北出慶子・嶋津百代
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 16 Pages: 1-1

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 質的データの可視化支援ツール「NARREX」の開発―KJ法経由のTEMとそれをサポートする方法について2019

    • Author(s)
      斎藤進也・安田裕子・隅本雅友・菅井育子・サトウタツヤ
    • Journal Title

      立命館人間科学研究

      Volume: 38 Pages: 111-120

    • NAID

      120006576815

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 韓国・中国留学経験の意味づけと就職活動 ―言語資本から非英語圏留学の学びを考える―2018

    • Author(s)
      北出慶子
    • Journal Title

      立命館経営学

      Volume: 56 Pages: 115-135

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 東アジア共同運営高等教育プログラム構築の試み ―立命館大学文学部キャンパスアジア・プログラムの事例―2018

    • Author(s)
      庵逧由香
    • Journal Title

      立命館高等教育研究

      Volume: 18 Pages: 43-58

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Local Students’ Views of English-Medium Courses in a Japanese Context2018

    • Author(s)
      Miki Horie, Emiko Yukawa
    • Journal Title

      立命館高等教育研究

      Volume: 18 Pages: 93-109

    • NAID

      40021562168

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 異文化体験を通じた学びと異文化感受性の発達2018

    • Author(s)
      堀江未来
    • Journal Title

      ITL News

      Volume: 41 Pages: 3-3

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ライフストーリー研究の新たな枠組みへ――三代純平(編)『日本語教育学としてのライフストーリー――語りを聞き,書くということ』くろしお出版2016

    • Author(s)
      北出 慶子
    • Journal Title

      リテラシーズ

      Volume: 19 Pages: 52-65

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] コミュニティ間を有機的に繋ぐ人材育成を目指して―サービスラーニング、多文化間教育、地域日本語教室での実践省察から考える市民性教育に向けての現実と課題―2019

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第5回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] The development of Trajectory Equifinality Approach (TEA) in Applied Linguistics2019

    • Author(s)
      Keiko Kitade
    • Organizer
      The 1st transnational conference of TEA
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学融的な人間科学の構築と科学的根拠に基づく対人援助の再編成2019

    • Author(s)
      安田裕子
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育とナラティブのインターフェイスを探る―私たちは語りに何を見たか―2018

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育における質的データ分析法の意義と課題「TEA/TEM(複線径路・等至性アプローチ)の日本語教育における意義」2018

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      第46回アカデミック・ジャパニーズ研究会(AJG)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 人の生の歩みとその可能性を拓く ―潜在的な分岐を可視化・実現する文化心理学に依拠する質的方法論TEA2018

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      日本心理学会 第82回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際共修授業のアセスメント:担当教員のビリーフと授業設計2018

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会2018年度年次大会 CAJLE/ACELJ 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Career development of a female college student who decided not to become a Japanese language teacher: Life transitions and ideologies2018

    • Author(s)
      Keiko Kitade
    • Organizer
      The 10th International conference on the Dialogical Self
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 留学生とともに学ぶ国際共修:効果的な授業実践へのアプローチ2018

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      異文化間教育学会 第39回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びについての評価から学びのための評価へ ―外国語・日本語教育における評価と授業設計―2018

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      神戸大学国際教育総合センター・コロッキアム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] TEMが拓く保育者の子ども理解と専門家としての育ち合い―「協働型」園内研修をデザインする2018

    • Author(s)
      安田裕子、中坪史典、境愛一郎、保木井啓史、サトウタツヤ
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Impact of the local language on identity development in international students in an English-medium instruction program2017

    • Author(s)
      Keiko Kitade
    • Organizer
      International Society for Language Studies
    • Place of Presentation
      University of Hawaii, Honolulu, Hawaii, US
    • Year and Date
      2017-06-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] キャリアの選択と形成―複線径路等至性アプローチを生かした生涯にわたる教育と発達支援2017

    • Author(s)
      安田 裕子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      JMSアステールプラザ(広島県・広島市)
    • Year and Date
      2017-03-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 英語基準留学生(International students in English as medium of Instruction program)の日本語学習動機―事例研究報告2017

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      英語基準留学生の日本語教育を考える研究会
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2017-03-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「英語圏に留学すべきだったのか?」―就職活動を通した韓国・中国留学経験の再評価―2017

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学(兵庫県・西宮市)
    • Year and Date
      2017-02-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「日本語教師はボランティアでやるものかなって」―大学生のキャリア発達から見る 日本語教師に関するイデオロギー―2017

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      日本語教育学会 秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] TEMで広がる社会実装ー言語を学ぶ・教えるー2017

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      日本質的心理学会 年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Impact of the local language on identity development among international students in an English-medium instruction program2017

    • Author(s)
      Keiko Kitade
    • Organizer
      International Society for Language Studies
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本の大学における国際共修の取り組みとその展開:異文化間教育の視点から2017

    • Author(s)
      堀江未来
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「何が語られたか」と「どのように語られたか」ー複数回に渡る語りの解釈ー2016

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県・名古屋市)
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Students’ Attitudes Towards English-Medium Courses: A Japanese Context.2016

    • Author(s)
      Miki Horie
    • Organizer
      The 14th Asia TEFL International Conference
    • Place of Presentation
      The Far Eastern Federal University, Vladivostok, Russia
    • Year and Date
      2016-06-30
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Should I have chosen an English speaking country, instead? Re-evaluationg Japanese students' study abroad experiences2016

    • Author(s)
      Keiko Kitade
    • Organizer
      International Society for Language Studies
    • Place of Presentation
      Normal, Illinois, USA
    • Year and Date
      2016-06-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] The Concise Encyclopedia of Applied Linguistics2020

    • Author(s)
      Keiko Kitade, Carol Chapelle (Ed.)
    • Publisher
      Wiley-Blackwell
    • ISBN
      9781405198431
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] メンタルヘルスの道案内 現代を生きる30章2019

    • Author(s)
      安田裕子
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830495
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 質的アプローチが拓く 「協働型」園内研修をデザインする 保育者が育ち合うツールとしてのKJ法とTEM2018

    • Author(s)
      サトウタツヤ・安田裕子
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083435
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] English-Medium Instruction in Japanese Higher Education: Policy, Challenges and Outcomes.2018

    • Author(s)
      Bradford, A. & H. Brown (eds) Miki Horie, Hiroyuki Takagi, Beverley Anne Yamamoto and Yukiko Ishikura, Gregory Poole, Hiroshi Ota and Kiyomi Horiuchi, Christopher G. Haswell,Juanita Heigham, Sae Shimauchi, Bernard Susser, Bethany Mueller Iyobe and Jia Li, Jim McKinley
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      Multilingual Matters
    • ISBN
      9781783098941
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] TEMで広がる社会実装(ネイティブ日本語教師の海外教育経験は教師成長を促すのか)2017

    • Author(s)
      安田裕子・サトウタツヤ(編)北出慶子、上川多恵子、伊東美智子、豊田 香、林田一子、大野志保、大川満里子、田代裕一朗・三田地真実、松本玲子
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      誠信書房
    • ISBN
      9784414300116
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育の方法と技術 学びを育てる教室の心理学(教育実践の質的研究方法)2017

    • Author(s)
      田中俊也(編)安田裕子、田中俊也、﨑濱秀行、森朋子、岩﨑千晶、森田泰介、平山るみ、北野朋子、山田嘉徳
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779512100
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] Readings in Language Studies, vol.6: A Critical Examination of Language and Community (Do experiences of teaching abroad impact identity transformation in second-language teachers?)2017

    • Author(s)
      Paul Chamness Miller, Rubrecht G Brian, Erin A Mikulec, Keiko Kitade
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      International Society for Language Studies
    • ISBN
      9780996482004
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] Readings in Language Studies, Vol. 62017

    • Author(s)
      Miller, P. C., Rubrecht, B. G., Mikulec, E.A., & McGivern, C. T. (Eds), Keiko Kitade
    • Total Pages
      305
    • Publisher
      International Society for Language Studies, Inc.
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 多文化間共修:多様な文化背景をもつ大学生の学び合いを支援する2017

    • Author(s)
      坂本利子、堀江未来、米澤由香子
    • Total Pages
      75
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] MAKING OF THE FUTURE: The Trajectory Equifinality Approach in Culture Psychology2016

    • Author(s)
      Sato, T., Mori, N., & Valsiner, J.(Eds),Yuko Yasuda
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      Information Age Publishing
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 異文化経験と学び

    • URL

      http://culture-learning.com/

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi