• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The verification of the effectiveness and building the model of flipped learning for Japanese language education

Research Project

Project/Area Number 16K02829
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

FURUKAWA Tomoki  関西大学, 国際部, 准教授 (60614617)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 手塚 まゆ子  関西大学, 国際教育センター, 留学生別科特任常勤講師 (90734260)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords反転授業 / 予習講義動画 / 文法教育 / eラーニング / 学習支援システム / ブレンディッドラーニング / 日本語教育
Outline of Final Research Achievements

This study aims to verify the effectiveness of flipped learning and build the flipped learning model for Japanese language education. We paired flipped learning with Japanese language instructions (pre intermediate to advanced classes), and analyzed ①Learning outcomes (e.g. correlation analysis, comparative analysis) ②Semi-structured interview surveys with SCAT analysis and ③Questionnaire surveys with structural equation model. The results revealed that there was statistical significance for each test respectively, which verified the effects of the flipped teaching method for grammar lessons using pre-made lesson videos. And through SCAT and SEM analysis, we also observed the Japanese language learners and teachers’ view of learning changes when they realized that active learning induces them to improve their proficiency in Japanese. Therefore, it has been proven that there is a positive effect when using flipped learning in Japanese language education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

反転授業は、近年日本語教育において普及し始めた新しい教育方法であり、今後ICT環境の整備、教材コンテンツの増加によりさらに普及が見込まれる分野である。本研究の成果は日本語教育及び外国語教育における反転授業の有効性、及びアクティブ・ラーニングの可能性を見極める際の重要な情報を提供するものであり、その教育的・学術的意義は大きいと考える。また、今後反転授業を行おうとする多様な教育・研究機関の環境整備を考える際や、実際に反転授業を導入した際に課題として出てくる実施・運営方法等の解決策を提示する貴重な資料としても広く貢献することが期待できると思われる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 反転授業に対する日本語学習者の評価と学習意識の変容-SCATによる質的分析を通して-2018

    • Author(s)
      古川智樹, 手塚まゆ子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 22

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語教育における反転授業実践-上級学習者対象の文法教育において-2016

    • Author(s)
      古川智樹, 手塚まゆ子
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 164 Pages: 126-141

    • NAID

      130007447745

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 反転授業の導入による対面授業の変化2019

    • Author(s)
      手塚まゆ子
    • Organizer
      第52回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育における学習者特性が学習成果と反転授業評価に及ぼす影響-構造方程式モデルを用いて-2018

    • Author(s)
      古川智樹, 手塚まゆ子
    • Organizer
      2018年日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語上級クラスにおける「話す」Can-do自己評価の実施とその効果2017

    • Author(s)
      手塚まゆ子
    • Organizer
      第48回日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県)
    • Year and Date
      2017-03-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Evaluation of the flipped classroom by Japanese language learners and the change in their perception of learning: A qualitative analysis by the SCAT method2017

    • Author(s)
      古川智樹, 手塚まゆ子
    • Organizer
      15th EAJS International Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 反転授業に対する教師の評価と意識の変容2017

    • Author(s)
      手塚まゆ子, 古川智樹
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語文法科目における反転授業の実践と課題-アクション・リサーチによる振り返り-2017

    • Author(s)
      手塚まゆ子, 古川智樹
    • Organizer
      2017年度 第32回国際学術大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日文教育的翻転課堂-実施的効果与問題-2016

    • Author(s)
      古川智樹
    • Organizer
      2016年度福建省首届"現階段, 日語応用型人才培養模式"論壇
    • Place of Presentation
      ビン江学院(中国福建省)
    • Year and Date
      2016-10-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 文法教育における反転授業の効果検証-中級から上級日本語学習者を中心に-2016

    • Author(s)
      古川智樹, 手塚まゆ子, 末吉朋美, 武井真美, 藤田智彦, 増井奈穂美
    • Organizer
      2016年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      ひめぎんホール(愛媛)
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 文法授業における反転授業の評価-ARCS動機づけモデルの観点から-2016

    • Author(s)
      手塚まゆ子, 古川智樹
    • Organizer
      International Conference on Japanese Language Education 2016
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center(インドネシア:バリ)
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 留学生向け反転型日本語授業のカリキュラム設計2016

    • Author(s)
      古川智樹、池田佳子、小川洋介、 北野朋子、手塚まゆ子
    • Organizer
      留学生教育学会 第21回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学中之島センター(大阪府)
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi