• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Designing and Developing Extensive Reading Activities to Foster Active-Learning

Research Project

Project/Area Number 16K02836
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTsurumi University

Principal Investigator

Kusanagi Yuka  鶴見大学, 文学部, 教授 (50350335)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 深谷 素子  鶴見大学, 文学部, 准教授 (40468616)
小林 めぐみ  成蹊大学, 経済学部, 教授 (50339587)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords英語多読アクティビティ / 読書コミュニティ / 能動型学習 / 対話 / 絵本 / 自律性 / 教養 / 英語多読 / 多読アクティビティ / リーディング / コミュニケーション / 読書 / 英語 / 多読指導法 / 能動的学習 / 学習者オートノミー
Outline of Final Research Achievements

The central goal of our project was to develop activities that enhance the effects of extensive reading (ER) for English learners. ER itself is a powerful means to improve language skills, but it is essential for ER programs, especially in university classrooms, to provide learners with meaningful learning opportunities (i.e., activities) beyond individual reading in order to motivate them to continue reading, stimulate their intellectual curiosity, and to expand their critical thinking skills. We tested various activities and made a list of effective activities with detailed information including the rationale, procedure, and learner reactions for each. We also selected useful picture books to be used with these activities, since choosing quality reading materials is crucial for the activities to reach their full potential. The detailed descriptions of the activities and the picture books are made available in Japanese and partially in English on a website.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、国内の教育機関では学習者の英語力を高める教育方法の一つとして英語多読の実践が盛んになっている。英語教育者の間で英語多読への注目が高まる一方で、実際の授業においては英語多読が反復活動となりがちで、その結果、読書への意欲を失う学習者が少なくないことが観察されている。読書を行わないと読書の面白さも感じられず、英語力もつかないという課題を打破する方策が必要である。本研究の成果として、国内外の英語教育者のアクセス、教育実践可能な能動型学習として多読アクティビティと多読リソースを提供する。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (45 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (26 results) (of which Open Access: 8 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 英語多読指導における電子書籍の使用効果を探る2021

    • Author(s)
      草薙優加、深谷素子、小林めぐみ
    • Journal Title

      日本国際教養学会第9回大会プロシーディングス

      Volume: -

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Koichi Fujino, Studying and Teaching W. C. Falkner, William Faulkner, and Digital Literacy: Personal Democracy in Social Combination2020

    • Author(s)
      Fukaya Motoko
    • Journal Title

      Studies in English Literature

      Volume: 97 Issue: 0 Pages: 79-86

    • DOI

      10.20759/elsjp.97.0_79

    • NAID

      130007966871

    • ISSN
      0039-3649, 2424-2136
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] An effective approach to inspire readers: Introduction to stimulating picture books in extensive reading.2020

    • Author(s)
      Kusanagi, Y., Kobayashi, M., & Fukaya, M.
    • Journal Title

      The 5th World Congress on Extensive Reading Proceedings.

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 贈り物ってなに?: Badger’s Parting Gifts2020

    • Author(s)
      草薙優加
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(13) Pages: 1-1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] マイペースで行こう: The Story of Ferdinand2020

    • Author(s)
      小林めぐみ
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(11) Pages: 1-1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 目に見えているものを疑ってみると・・・ : It Might Be an Apple2020

    • Author(s)
      深谷素子
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(12) Pages: 1-1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 親のまなざし、子どものまなざし: Come away from the water, Shirley2019

    • Author(s)
      草薙優加
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(5) Pages: 1-1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 海を越えた家族の物語 : Grandfather’s Journey2019

    • Author(s)
      草薙優加
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(9) Pages: 1-1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 鏡よ、鏡 おとぎ話再訪: Mirror, Mirror: A Book of Reverso Poems2019

    • Author(s)
      小林めぐみ
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(4) Pages: 1-1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 起き上がる卵: After the Fall: How Humpty Dumpty Got Back Up Again2019

    • Author(s)
      小林めぐみ
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(7) Pages: 1-1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 絵本なのに・・・この結末? : I Want My Hat Back2019

    • Author(s)
      深谷素子
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(6) Pages: 1-1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 誰が何をなくしたのか : The Lost Thing2019

    • Author(s)
      深谷素子
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(10) Pages: 1-1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ワールドカフェ式ディスカッションの分析:書き込み記録から見えてくること2019

    • Author(s)
      草薙優加、深谷素子、小林めぐみ
    • Journal Title

      日本国際教養学会オンライン・ジャーナル

      Volume: 5 Pages: 39-50

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学生の読書意欲を高める英語読書指導―読書離れ対策としての英語多読授業の可能性を探る2019

    • Author(s)
      深谷素子
    • Journal Title

      英文學研究 支部統合版

      Volume: XI Pages: 101-101

    • NAID

      130007593283

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文学作品を使う英語教育が目指す<主体的・対話的で深い学びとは>2019

    • Author(s)
      草薙優加
    • Journal Title

      日本英文学会第90回大会プロシーディングス

      Volume: -

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 第Ⅱ部 図書館多読の現状 4章 高専・大学の現場から 4.5 鶴見大学2019

    • Author(s)
      草薙優加
    • Journal Title

      JLA図書館実践シリーズ40 図書館多読の薦め方

      Volume: - Pages: 133-135

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] あなたはひとりじゃない: I'm Here2019

    • Author(s)
      深谷素子
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(3) Pages: 1-1

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 人生は冒険:The Adventures of the Dish and the Spoon2019

    • Author(s)
      草薙優加
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(2) Pages: 1-1

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Book Review 『イン・ザ・ミドル―ナンシー・アントウェルの教室』2019

    • Author(s)
      草薙優加
    • Journal Title

      新英語教育

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Creative and meaningful classroom activities to foster a reading community2018

    • Author(s)
      Kusanagi, Y., Kobayashi, M., & Fukaya, M.
    • Journal Title

      Proceedings of the Fourth Extensive Reading World Congress

      Volume: - Pages: 162-170

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 読後ディスカッションで何が語られているのか:書記記録分析の試み2018

    • Author(s)
      草薙優加, 深谷素子, 小林めぐみ
    • Journal Title

      日本国際教養学会第7回全国大会プロシーディングス

      Volume: - Pages: 1-3

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] みんな何かを探してる:The Missing Piece2018

    • Author(s)
      小林めぐみ
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(1) Pages: 1-1

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Using the World Cafe to increase appetite for extensive reading: A cooperative and constructive book discussion.2018

    • Author(s)
      Kobayashi, M., Fukaya, M., & Kusanagi, Y.
    • Journal Title

      成蹊一般研究報告

      Volume: 50 Pages: 1-18

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Creative and meaningful classroom activities to foster a reading community.2018

    • Author(s)
      Kusanagi, Y., Fukaya, M., & Kobayashi, M.
    • Journal Title

      The 4th World Congress on Extensive Reading Proceedings

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教養英語教育に求められる学びとは2016

    • Author(s)
      草薙優加
    • Journal Title

      日本国際教養学会第5回大会プロシーディングス

      Volume: -

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ワールド・カフェで短編小説を読む:読書活性化に資する英語多読指導法2016

    • Author(s)
      深谷素子
    • Journal Title

      日本英文学会第88回大会Proceedings

      Volume: 1 Pages: 1-2

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 英語多読指導における電子書籍の使用効果を探る2021

    • Author(s)
      草薙優加、深谷素子、小林めぐみ
    • Organizer
      日本国際教養学会第9回全国大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Online Inter-college Picture Storytelling Workshop.2021

    • Author(s)
      Siozawa,Y., Kusanagi ,Y., Saito, A., & Donney, E.
    • Organizer
      The 3rd JAAL Conference in JACET (Online)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Advanced L2 Speakers’ Attitudes Towards Their Own Variety of English: A Comparative Study in East Asia.2020

    • Author(s)
      Kobayashi, M., Yamaguchi, M., & Watanabe, Y.
    • Organizer
      Paper presented at the 18th AsiaTEFL Conference (2020). KINTEX, Goyang, South Korea. (Online)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Inspiring Students to Use their Voices.2020

    • Author(s)
      Collins, P. J., Kobayashi, M., & Fujita, R
    • Organizer
      The 46th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition (JALT2020 Online)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Good Ingredients to Inspire Readers: Introduction to Useful Picture Books in Extensive Reading.2019

    • Author(s)
      uka Kusanagi, Motoko Fukaya & Megumi Kobayashi.
    • Organizer
      The 5th World Congress On Extensive Reading
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文学作品を使う英語教育が目指す<主体的・対話的で深い学びとは>2018

    • Author(s)
      草薙優加
    • Organizer
      日本英文学会第90回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 読後ディスカッションで何が語られているのか:書記記録分析の試み2018

    • Author(s)
      草薙優加、深谷素子、小林めぐみ
    • Organizer
      日本国際教養学会第7回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Creative and meaningful classroom activities to foster a reading community2017

    • Author(s)
      Kusanagi, Y., Kobayashi, M., & Fukaya, M.
    • Organizer
      The 4th World Congress on Extensive Reading
    • Place of Presentation
      東洋学園大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2017-08-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語コミュニケーション力を高める多読アクティビティーの考察2017

    • Author(s)
      草薙優加、深谷素子、小林めぐみ
    • Organizer
      日本国際教養学会第6回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学今出川キャンパス(京都府京都市)
    • Year and Date
      2017-02-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教育と多読の可能性2017

    • Author(s)
      深谷素子
    • Organizer
      東京都市大学・外国語共通教育センター主催講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングを取り入れた図書館多読の事例2016

    • Author(s)
      草薙優加、深谷素子
    • Organizer
      NPO多言語多読 第3回シンポジウム「図書館多読への招待in多治見」
    • Place of Presentation
      多治見市図書館(岐阜県多治見市)
    • Year and Date
      2016-11-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 多読入門講座:英語多読を人文学教育に活かすために2016

    • Author(s)
      深谷素子、草薙優加
    • Organizer
      鶴見大学第2回文学部FD 実践・情報報告会
    • Place of Presentation
      鶴見大学(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-11-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ワールド・カフェで短編小説を読む:読書活性化に資する英語多読指導法2016

    • Author(s)
      深谷素子
    • Organizer
      日本英文学会第88回大会
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス(京都府京都市)
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] Inspiring Voices: 15 Interviews from NHK Direct Talk (NHK Direct Talk 世界を変える声を聞く)2021

    • Author(s)
      小林めぐみ・藤田玲子・Peter J. Collins. (編著)
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      金星堂
    • ISBN
      9784764741201
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] The intersection of arts, humanities, and science: Fifteen selected passages for university students.2020

    • Author(s)
      日本国際教養学会(著)岩中孝裕(監修)(執筆担当:第1章 深谷素子、第2章 草薙優加)
    • Total Pages
      95
    • Publisher
      成美堂
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 本を読まない大学生と教室で本を読む:文学部・英文科での挑戦2019

    • Author(s)
      深谷素子
    • Total Pages
      101
    • Publisher
      神奈川新聞社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 本を読まない大学生と教室で本を読む:文学部英文科での挑戦2019

    • Author(s)
      深谷素子
    • Total Pages
      101
    • Publisher
      神奈川新聞社
    • ISBN
      9784876455942
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 社会人のための英語の世界ハンドブック2017

    • Author(s)
      酒井志延、朝尾幸次郎、小林めぐみ編
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246155
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 英語多読で広がる世界―アクティビティ集と英語絵本

    • URL

      https://www.tsurumi-u.ac.jp/research/20200201/#other

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi