• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teachers' Training Curriculum Development for Teaching English in English

Research Project

Project/Area Number 16K02840
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

Hayase Hironori  佐賀大学, 教育学部, 教授 (70173052)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords英語は英語で / CLIL / 教材開発能力 / グローバル人材教育 / グローバル人材育成 / 教育養成カリキュラム / 英語による指導 / コミュニケーション評価 / Can-do リスト / パフォーマンス評価 / 英語による授業 / 教員養成 / 4技能の統合 / 教員研修 / 英語教育 / 教材開発 / facilitator / 評価
Outline of Final Research Achievements

This project aims to create a new university English training curriculum through which students can acquire necessary skills to teach English in English at elementary/junior-high/high schools, where English should be taught in English. The project expects to cultivate the following four skills:1) English skills good enough to teach English as a facilitator in an interactive way, 2) Skills to create effective teaching materials to encourage students to communicate actively in English, 3)Skills to evaluate students' communication abilities, 4)Students' global viewpoints.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英語の授業は、学習指導要領によって、高等学校に加え、さらに中学校でも、「原則、英語で授業をすること」となった。その要請に応えるためには、教員養成大学において、しっかりとそのための能力を身につけさせる必要がある。本研究では、授業カリキュラムの中に、そのための具体的な指導や活動を組み込むことで、将来「英語の授業は英語で」展開できる教員を育成することを目的としている。本研究は、英語の教員養成の改革、さらには、現場の英語教育の発展に寄与する。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (8 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Slippery Rock University(米国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] スリパリロック大学(米国)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Slippery Rock University(米国)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] CLIL理論に基づいた大学教養科目の英語による授業の試み2020

    • Author(s)
      早瀬 博範
    • Journal Title

      佐賀大学全学教育機構紀要

      Volume: 8 Pages: 1-19

    • NAID

      120006988683

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生のコミュニケーション育成のためのパターンプラクティスの試み2018

    • Author(s)
      早瀬 博範、江口 京子
    • Journal Title

      佐賀大学全学教育機構紀要

      Volume: 6 Pages: 29-42

    • NAID

      120006990385

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Immersion Program in Americaの成果と課題:アメリカの大学での正規授業参加型短期研修2018

    • Author(s)
      早瀬 博範、江口 誠
    • Journal Title

      佐賀大学全学教育機構紀要

      Volume: 6 Pages: 85-100

    • NAID

      120006990375

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アクティブラーニングによる「小学校英語活動」のカリキュラム開発研究ー逆向き設計論にもとづいて2018

    • Author(s)
      林裕子、田中彰一、早瀬博範他
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 36 Pages: 285-295

    • NAID

      40021526728

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 4技能統合英語CBT入試の導入2018

    • Author(s)
      早瀬博範
    • Journal Title

      ユリーカ

      Volume: 52 Pages: 2-6

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 留学支援英語教育カリキュラムの成果と課題:佐賀大学教養課程でのグローバル人材育成の試み2017

    • Author(s)
      早瀬 博範
    • Journal Title

      佐賀大学全学教育機構

      Volume: 5 Pages: 99-114

    • NAID

      120006990638

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「英語の授業は英語で」は大学入試に影響しているのか?:2016年度入試問題の検証2017

    • Author(s)
      早瀬 博範
    • Journal Title

      佐賀大学教育研究実践研究

      Volume: 34 Pages: 57-68

    • NAID

      40021164008

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 次期学習指導要領が目指す英語教育の展望と課題2017

    • Author(s)
      早瀬 博範
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育研究科研究紀要

      Volume: 1 Pages: 115-126

    • NAID

      120006990582

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] シンポジュウム「新学習指導要領への展望と課題」2018

    • Author(s)
      早瀬博範、宗誠、吉田喜美子、福田哲郎
    • Organizer
      佐賀県小中高大英語教育の連携を図る研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 4技能を統合した英語CBTによる大学入試問題への導入の取り組み2017

    • Author(s)
      早瀬博範
    • Organizer
      外国語教育メディア学会九州沖縄支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-02-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi