• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fostering High School Students' English Proficiency and Global Citizenship through Content and Language Integrated Learning (CLIL)

Research Project

Project/Area Number 16K02859
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionNagoya Gakuin University

Principal Investigator

Kudo Taizo  名古屋学院大学, 国際文化学部, 准教授 (60734209)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 笹島 茂  東洋英和女学院大学, 国際社会学部, 教授 (80301464)
佐藤 真久  東京都市大学, 環境学部, 教授 (00360800)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords内容言語統合型学習(CLIL) / 地球市民意識(グローバル・シティズンシップ) / 国際的素養 / 地球的課題 / 英語教育 / 国際教育 / グローバル・シティズンシップ / 持続可能な開発目標(SDGs) / 高次思考 / 外国語教育 / 学習者の高次思考の活性化 / 高次思考の活性化 / 英語力の伸長 / 地球的課題に対する意識の変容 / グローバル教育 / 持続可能な開発のための教育(ESD)
Outline of Final Research Achievements

This research aimed at clarifying the possibility of content and language integrated learning (CLIL) with regard to both enhancing the learners' English language skills and fostering their global citizenship, hoping that they acquire both of them to communicate with people in other countries and to tackle various global issues actively. As a result of the analysis of the data collected by the survey of high schools, English proficiency tests, and questionnaire surveys on the learners' global citizenship, it has been suggested that the CLIL classes dealing with global issues would work positively in terms of improving both the learners' English skills and global citizenship.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

グローバル化の進展に伴い、生徒・学生の英語コミュニケーション能力の向上が重要であるという声がよく聞こえるが、いくら英語を上手に使えるようになっても、私たちが抱えるさまざまな地球的課題を地球市民の一員として自分ごととして主体的に捉え、思考し、そしてその改善・解決に向けて行動できる力、すなわち地球市民意識(グローバル・シティズンシップ)がなければ、持続可能な開発に寄与することはできない。本研究は外国語学習と教科等の内容の学習とを統合する教育アプローチである内容言語統合型学習(CLIL)がその双方の向上に寄与する可能性を示した。

Report

(7 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2012 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (19 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Development of content and language integrated learning (CLIL) in Victoria seen through visiting a primary school in Melbourne2021

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Journal Title

      名古屋学院大学論集 言語・文化篇

      Volume: 32 Issue: 2 Pages: 117-131

    • DOI

      10.15012/00001330

    • NAID

      120007004868

    • ISSN
      1344-364X
    • URL

      https://ngu.repo.nii.ac.jp/records/1375

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Developing a CLIL English course on cross-cultural understanding with an emphasis on research and presentation2020

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Journal Title

      名古屋学院大学論集 言語・文化篇

      Volume: 31 Issue: 2 Pages: 71-81

    • DOI

      10.15012/00001246

    • NAID

      120006824314

    • ISSN
      1344-364X
    • URL

      https://ngu.repo.nii.ac.jp/records/1275

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] グローバル・シティズンシップの涵養を目指したCLIL授業実践による学習者の変容についての考察2019

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 48 Pages: 263-270

    • NAID

      130007807186

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An attempt to activate learners’ higher-order thinking skills through CLIL lessons dealing with global issues2018

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Journal Title

      名古屋学院大学論集 言語・文化篇

      Volume: 29 Issue: 2 Pages: 39-50

    • DOI

      10.15012/00001070

    • NAID

      120006458540

    • ISSN
      1344-364X
    • URL

      https://ngu.repo.nii.ac.jp/records/1083

    • Year and Date
      2018-03-31
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] What is “Uilta”?2012

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Journal Title

      名古屋学院大学論集 社会科学篇

      Volume: 48 Issue: 3 Pages: 79-118

    • DOI

      10.15012/00000196

    • NAID

      120006009768

    • ISSN
      0385-0048
    • URL

      https://ngu.repo.nii.ac.jp/records/204

    • Year and Date
      2012-01-31
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] SDGs に主眼を置いた英語 CLIL 授業における学習者の変容2021

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Organizer
      全国英語教育学会第46回長野研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本におけるCLILの課題を考える2021

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)授業学(関西)研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of Teaching Materials for CLIL SDGs2020

    • Author(s)
      Shigeru Sasajima, Satsuki Kojima, Yukiko Abe, Motoki Sato, Barry Kavanagh, Taizo Kudo
    • Organizer
      日本CLIL教育学会第3回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 校種別にみるCLIL実践の展開2020

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Organizer
      日本CLIL教育学会西日本支部第4回学習会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] CLILとアクティブラーニングによる外国語教育の可能性:地球的課題を扱うCLIL授業実践における学習者の思考の変化に着目する2019

    • Author(s)
      犬塚章夫・安達理恵・工藤泰三ほか
    • Organizer
      第49回中部地区英語教育学会石川大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル教育における内容言語統合型学習(CLIL)の可能性2019

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第29回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] SDGsの達成に貢献するCLIL英語授業を目指して2019

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Global issuesを扱うCLILにおける教材開発2019

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Organizer
      大学英語教育学会第2回ジョイントセミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 協同学習とCLILで「英語は苦手です」に向き合う2019

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Organizer
      新英語教育研究会第56回全国大会(愛知大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Fostering Global Citizenship by Dealing with Global Issues in English Classes2018

    • Author(s)
      Kudo, Taizo
    • Organizer
      大学英語教育学会第1回ジョイントセミナー
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小中高大連携の英語とCLIL~思考力と4領域5技能統合へのTrack~2018

    • Author(s)
      柏木賀津子・山野有紀・村上加代子・伊藤由紀子・李静香・森田琢也・工藤泰三
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル・シティズンシップの涵養を目指したCLIL授業実践による学習者の変容についての考察2018

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] CLILとアクティブラーニングによる外国語教育の可能性2018

    • Author(s)
      犬塚章夫・安達理恵・樫本洋子・山西敏博・工藤泰三・村上裕美
    • Organizer
      第48回中部地区英語教育学会静岡大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] CLILで学生の心を揺さぶる試み2018

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Organizer
      新英語教育研究会第47回東海ブロック研究集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] How can we get subject teachers involved in CLIL lessons?2018

    • Author(s)
      Kudo, Taizo
    • Organizer
      日本CLIL教育学会西日本支部第1回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における国際教育の貢献要因・阻害要因についての考察2017

    • Author(s)
      工藤泰三・今野良祐
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県つくば市)
    • Year and Date
      2017-06-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における国際教育の貢献要因・阻害要因についての考察2017

    • Author(s)
      工藤泰三・今野良祐
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第27回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における内容言語統合型学習(CLIL)の実際と課題2017

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Organizer
      全国英語教育学会第43回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] CLILによる英語力養成とグローバル・シティズンシップ養成の融合を目指して2017

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Organizer
      日本CLIL教育学会第3回研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] CLIL 英語で学ぶSDGsの基礎2022

    • Author(s)
      笹島茂、高木由香里、工藤泰三、佐藤真久、Larry Joe、Curtis M. Revis Seubert
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
      9784384335125
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] CLIL 英語で考えるSDGs 持続可能な開発目標2021

    • Author(s)
      笹島茂、小島さつき、安部由紀子、佐藤元樹、Barry Kavanagh、工藤泰三
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
      9784384335040
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] とっておき!魅せる!英語授業プラン 思考プロセスを重視する[中学校・高校]CLILの実践2020

    • Author(s)
      柏木賀津子・伊藤由紀子
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183877130
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] CLIL 英語で培う文化間意識2020

    • Author(s)
      笹島茂・工藤泰三・荊紅涛・Larry Joe・Hannah Haruna
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
      9784384334944
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 内容言語統合型学習(CLIL)による 高校生の英語力および国際的素養の育成

    • URL

      https://taizo91.wixsite.com/kakenhi2016

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report 2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Remarks] 内容言語統合型学習(CLIL)による高校生の英語力および国際的素養の育成

    • URL

      https://taizo91.wixsite.com/kakenhi2016

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi