• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Long-Term Effectiveness of Explicit Instruction to Japanese Native Speaker Learners of German

Research Project

Project/Area Number 16K02860
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionNanzan University

Principal Investigator

Ohta Tatsuya  南山大学, 外国語学部, 教授 (50317286)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsドイツ語教育 / 第二言語習得 / 明示的指導 / 文法 / 非明示的指導 / 文法習得 / 訂正フィードバック
Outline of Final Research Achievements

This project examines the long-term effectiveness of explicit instruction to Japanese native speaker learners of German. The effects of grammar explanation and exercises on three grammatical structures were investigated: usage of articles, declension of articles, and position of verbs. The results of statistical analysis show that there are some structures for which explicit instruction to elementary level learners have no effect, e.g., the rules regarding usage of articles.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本のドイツ語教育では文法規則が明示的に教えられることが非常に多い。また「教えた文法はその順番に習得される」と考えるドイツ語教師も少なくない。しかし第二言語習得研究では、教室においてどのような順番で文法を教えても、それには影響を受けにくい「自然習得順序」というものがあると指摘されている。そこで本研究では、日本語を母語とするドイツ語学習者に対する明示的指導(文法説明と練習)の持続的効果を検証し、実際にどのような文法項目では明示的指導が長期的に効果を持つのか、あるいは持たないのかを調べた。この研究の成果は、より質の高いドイツ語教育およびドイツ語教員養成につながると期待される。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results)

  • [Journal Article] ドイツ語の冠詞の用法に特化した集中的指導の効果 - 明示的説明と協働学習活動による文法指導をめぐる実証研究 -2020

    • Author(s)
      太田達也
    • Journal Title

      アカデミア 文学・語学編

      Volume: 107 Pages: 81-113

    • NAID

      120006795636

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツ語の冠詞の格変化に関する明示的説明の効果2020

    • Author(s)
      太田達也
    • Journal Title

      アカデミア 文学・語学編

      Volume: 108

    • NAID

      120006866220

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツ語の定動詞の位置に関する明示的説明の効果2020

    • Author(s)
      太田達也
    • Journal Title

      ドイツ文学研究

      Volume: 52

    • NAID

      40022415241

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] EUROCALL 2015, 2016参加報告2017

    • Author(s)
      太田達也
    • Journal Title

      南山大学ヨーロッパ研究センター報

      Volume: 23 Pages: 101-103

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] ドイツ語の冠詞の用法に関する明示的指導および非明示的指導の効果2019

    • Author(s)
      太田達也
    • Organizer
      日本独文学会東海支部2019年夏季研究発表会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Bei welchen grammatischen Strukturen wirkt eine explizite Erklaerung erwerbsfoerdernd und bei welchen nicht? - eine empirische Studie unter japanischen Deutschlernenden2019

    • Author(s)
      Tatsuya Ohta
    • Organizer
      Asiatische Germanistentagung 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Wirkung expliziter Grammatikvermittlung auf implizites Wissen - eine empirische Untersuchung unter japanischen Deutschlernenden2017

    • Author(s)
      Tatsuya Ohta
    • Organizer
      XVI. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer
    • Place of Presentation
      Universite de Fribourg
    • Year and Date
      2017-07-31
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Wirkung expliziter Grammatikvermittlung auf implizites Wissen - eine empirische Untersuchung unter japanischen Deutschlernenden2017

    • Author(s)
      Tatsuya Ohta
    • Organizer
      16. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer 2017 Fribourg
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文法規則の明示的説明の効果 ―冠詞の変化および定動詞の位置に関する実証研究―2017

    • Author(s)
      太田達也,Elvira Bachmaier
    • Organizer
      日本独文学会2017年秋季研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ストラテジーの活性化を促すドイツ語授業 -- 学習者の視点から --2016

    • Author(s)
      太田達也
    • Organizer
      東北大学 高度教養教育・学生支援機構 言語・文化教育センター主催、専門教育指導力育成プログラム 大学ドイツ語教授法強化講座「学習者中心のドイツ語授業のために」
    • Place of Presentation
      東北大学川内北キャンパス
    • Year and Date
      2016-12-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 作文フィードバックをめぐるドイツ語教師のビリーフ2016

    • Author(s)
      太田達也
    • Organizer
      日本独文学会東海支部2016年冬季研究発表会
    • Place of Presentation
      中京大学名古屋キャンパス
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者中心の外国語教育について考える2016

    • Author(s)
      太田達也
    • Organizer
      神戸大学 大学教育推進機構 国際コミュニケーションセンター(SOLAC)コンテンツ研究部門 主催、第20回外国語教育セミナー
    • Place of Presentation
      神戸大学鶴甲第1キャンパス
    • Year and Date
      2016-12-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] コミュニカティヴ・アプローチと文法学習2016

    • Author(s)
      太田達也
    • Organizer
      神戸学院大学共通教育センター主催、非英語教員のためのワークショップ
    • Place of Presentation
      神戸学院大学有瀬キャンパス
    • Year and Date
      2016-04-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi