• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The use of translanguaging in university English-medium education and Campus Asia Program

Research Project

Project/Area Number 16K02863
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

YUKAWA EMIKO  立命館大学, 文学部, 教授 (30309075)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 清田 淳子  立命館大学, 文学部, 教授 (30401582)
庵逧 由香  立命館大学, 文学部, 教授 (70460714)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsトランスランゲージング / 英語科目開講(EMI) / キャンパスアジア・プログラム / 多言語教育 / バイリンガル教育 / 大学言語教育 / 教授ストラテジー / 言語学習ストラテジー / トランス・ランゲージング / マルチリンガル / キャンパスアジア / 英語開講科目 / EMI / 日中韓 / 英語科目開講 / 3言語 / 学習者ストラテジー / 英語開講 / マルチリンガリズム / バイリンガリズム / translanguaging / 大学英語教育 / L1使用 / 言語使用 / L1使用
Outline of Final Research Achievements

Japanese students were having difficulties in English language courses (EMI) at a university. Translanguaging (TL) by the instructor helped a lot, but TL was not often observed in class. In addition to TL, teachers used a variety of teaching strategies to help students cope with EMI courses. Forty of the strategies identified as versatile were extracted and compiled into a handbook. In Ritsumeikan Campus Asia Program (CAP), students move between Japanese, Chinese, and Korean campuses. Because the three languages are on equal footing and speakers of all languages are taught in the same class, there was a thriving quantity of TL. The CAP students' TL was characterized by inevitability, proactivity, and enrichment among students. A handbook was developed to increase the metacognition of multilingual learning, including the actual state of these predecessors.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多言語話者が自分の全ての言語と非言語リソースを用いて意思疎通をするトランス・ランゲージング(TL)が教授上・学習上の選択肢を豊かにすることを明らかにした。英語開講科目を日本人学生にも乗り切らせるための教授ストラテジーを選び、その根拠を添えて冊子にまとめた。キャンパスアジア・プログラム生の研究をもとに多言語同時学習を支援する学習ハンドブックを作成しCAPのウェブページで公開した。

Report

(7 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 5 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (2 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 立命館キャンパスアジア・プログラム日本人学生の日中韓3言語および英語が関わるトランス・ランゲージング2021

    • Author(s)
      湯川笑子・清田淳子
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究

      Volume: 17 Pages: 123-141

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「トランス・ランゲージング」再考2021

    • Author(s)
      湯川笑子・加納なおみ
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究

      Volume: 17 Pages: 52-74

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Local and foreign students' views of English-Medium Instruction (EMI) and the use of multiple languages for learning2020

    • Author(s)
      Yukawa, Emiko
    • Journal Title

      The Asian EFL Journal

      Volume: 27, Issue4.1 Pages: 49-72

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 立命館キャンパスアジア・プログラム生はどのように マルチリンガルに育ったのか -移動キャンパス2年目終了後の自己評価にもとづく言語能力・言語使用状況2020

    • Author(s)
      湯川笑子・清田淳子
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究

      Volume: 16

    • NAID

      120007053175

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 常設化キャンパスアジア・プログラムにおける日中韓3言語の発達と使用 ―移動キャンパス1年目終了時―2019

    • Author(s)
      湯川笑子・清田淳子
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 50

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Local Students’ Views of English-Medium Courses in a Japanese Context2018

    • Author(s)
      Yukawa, Emiko & Horie, Miki
    • Journal Title

      Ritsumeikan Higher Educational Studies

      Volume: 18 Pages: 93-109

    • NAID

      40021562168

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 東アジア共同運営高等教育プログラム構築の試み ―立命館大学文学部キャンパスアジア・プログラムの事例―2018

    • Author(s)
      庵逧由香
    • Journal Title

      立命館高等教育研究

      Volume: 18 Pages: 43-58

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] トランス・ランゲージングーその概念と外国語教育における意義ー2021

    • Author(s)
      湯川笑子
    • Organizer
      日本ロシア語教育学会第1回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 立命館キャンパスアジア・プログラム学生はどのようにマルチリンガルに育ったのかーカリキュラム、成果、意義2019

    • Author(s)
      湯川笑子・清田淳子・庵逧由香
    • Organizer
      異文化間教育学会第40回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 50 strategies that two Japanese professors used in transitional English-medium(EMI) courses2019

    • Author(s)
      Emiko YUKAWA
    • Organizer
      American Association of Applied Linguistics 2019 Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日中韓キャンパスアジア・プログラム学生のトランス・ランゲージング2018

    • Author(s)
      湯川笑子・清田淳子
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Local and foreign students’ views of English-medium courses: A Japanese context2018

    • Author(s)
      Yukawa, Emiko
    • Organizer
      The 16th Asia TEFL International Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学英語科目開講(EMI)における多言語使用2017

    • Author(s)
      湯川笑子・堀江未来
    • Organizer
      異文化間教育学会第38回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Transitional EMI in a Japanese University: Challenges and Possibilities2017

    • Author(s)
      Yukawa, Emiko, and Horie, Miki
    • Organizer
      Symposium: English-Medium Instruction in Asia
    • Place of Presentation
      Ritsumeikan University (京都府 京都市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Students’ attitudes toward English-medium courses: A Japanese context2016

    • Author(s)
      Yukawa, Emiko, and Horie, Miki
    • Organizer
      15th AsiaTEFL International Conference
    • Place of Presentation
      Vladivostok (Russia)
    • Year and Date
      2016-06-30
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] EMIハンドブックー初めてEMI授業を受講する学生のために有効な40の教授ストラテジーー 40 Effective Pedagogical Strategies for Students Taking English-Medium Courses for the First Time2022

    • Author(s)
      湯川笑子
    • Total Pages
      85
    • Publisher
      あおぞら印刷
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 多言語学習ハンドブックーキャンパスアジア・プログラム生と全ての多言語学習者のためにー2022

    • Author(s)
      湯川笑子・清田淳子・庵逧由香(編著)
    • Total Pages
      57
    • Publisher
      あおぞら印刷
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 立命館大学文学部 キャンパスアジア・プログラム

    • URL

      http://www.ritsumei.ac.jp/campusasia/publicity/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Symposium: English-Medium Instruction in Asia2017

    • Place of Presentation
      Ritsumeikan University, Kinugasa Campus (京都府 京都市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi