• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Effect of Project Classes on the Willingness of Beginners to Learn German

Research Project

Project/Area Number 16K02864
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

Tahara Norikazu  立命館大学, 法学部, 准教授 (80464593)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 齊藤 公輔  中京大学, 国際教養学部, 准教授 (90532648)
能登 慶和  獨協医科大学, 医学部, 講師 (00765159)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords外国語教育 / ドイツ語教育 / 学習意欲 / 外国語学習 / ドイツ語 / モチベーション / プロジェクト授業 / 外国語学習のめやす / 動機づけ理論 / つながりの構築 / プロジェクト学習 / 授業デザイン / 学習評価 / 独語
Outline of Final Research Achievements

We conducted a multifaceted analysis of how and why PBL (project-based learning) brings about connections affects students' motivations to learn. As shown in "Measures of Foreign Language Learning", foreign language classes, should, ideally aim to be places in which students are both aware of and actively interact with others. They should also be places where learners are not only allowed to demonstrate their diverse abilities, but also where they can stimulate, improve, and maintain their motivation to learn in the process of building relationships with others.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

この研究で示したことは、外国語教育の現場における社会とのつながりの重要性である。学習意欲の向上や維持に関する実践的な研究であり、教育現場において広く応用のできる可能性がある。ここで示したのは特に外国語教育、特にドイツ語教育についてであるが、それだけにとどまるものではなく、同様の手法を他の教科に応用することも容易である。これ大学だけではなく、初中等教育機関におけるいわゆる学習困難校においても実践可能であり、社会的意義は大きい。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 再履修クラスにおける復習用動画の活用と学習行動への影響 -授業内学習と授業外学習をつなぐために-2018

    • Author(s)
      田原憲和
    • Journal Title

      e-Learning教育研究

      Volume: 12 Pages: 13-22

    • NAID

      130006725502

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツ語授業におけるLearning Management Systemを用いた自律学習支援の試み2018

    • Author(s)
      能登慶和、寺田雄介
    • Journal Title

      獨協医科大学基本医学年報

      Volume: 7 Pages: 73-78

    • NAID

      40021568118

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「外国語学習のめやす」に基づく授業設計 - 理念から実践へ -2019

    • Author(s)
      田原憲和
    • Organizer
      韓国日語教育学会第35回国際学術大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] LMSやデジタルデバイスを用いたドイツ語再履修クラスでの取り組み2019

    • Author(s)
      田原憲和
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会 第8回年次大会(新潟大会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 誰のための「めやす」か2019

    • Author(s)
      田原憲和
    • Organizer
      外国語授業実践フォーラム第17回会合
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 目標設定と気づきがもたらす学習意欲 ― 3名のドイツ語学習者へのインタビューの質的分析の試み ―2019

    • Author(s)
      田原憲和
    • Organizer
      日本教育工学会研究会No.19-1
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語の学びを考える教養ゼミナールにおける学び2019

    • Author(s)
      田原憲和
    • Organizer
      言語教育エキスポ2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] EDpuzzle活用法2019

    • Author(s)
      田原憲和
    • Organizer
      FLE x ICTエキスポ2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 南米における『外国語学習のめやす』研修について2018

    • Author(s)
      阪上彩子、田原憲和
    • Organizer
      第1回SNA研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 2人の障害学生とその対応について2018

    • Author(s)
      田原憲和
    • Organizer
      外国語授業実践フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] “DACHL”の「いま」とドイツ語の可能性2017

    • Author(s)
      齊藤公輔
    • Organizer
      関西大学独逸文学会第110回研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツ語再履修クラスにおける新たな試み2017

    • Author(s)
      田原憲和
    • Organizer
      言語教育エキスポ2017
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツ語再履修クラスにおける復習用動画の活用2017

    • Author(s)
      田原憲和
    • Organizer
      e-Learning教育学会 第15回研究大会
    • Place of Presentation
      沖縄大学(沖縄県那覇市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 授業支援アプリを用いたドイツ語の文法授業と学習者からの評価2017

    • Author(s)
      齊藤公輔
    • Organizer
      e-Learning教育学会 第15回研究大会
    • Place of Presentation
      沖縄大学(沖縄県那覇市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] SNSを用いたドイツ語学習の可能性2017

    • Author(s)
      能登慶和
    • Organizer
      第11回協働実践研究会&第13回外国語授業実践フォーラム(共催)
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ShowMe x EDpuzzle2016

    • Author(s)
      田原憲和
    • Organizer
      FLExICT カンファレンス
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府京都市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 他者とつながる外国語学習をめざして 「外国語学習のめやす」の導入と活用2019

    • Author(s)
      田原憲和(編著)
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
      9784384059274
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi